PENGGUNAAN AUDIO VISUAL PADA PEMBELAJARAN IPS DI SD/MI
DOI:
https://doi.org/10.71282/jurmie.v2i11.1157Keywords:
audio-visual media, social studies learning, learning motivationAbstract
This study discusses the use of audio-visual media in Social Studies (IPS) learning at Elementary and Islamic Elementary Schools (SD/MI) as an effort to improve students’ motivation and learning outcomes. Using a qualitative library research approach, this study analyzes relevant scientific journals related to the effectiveness of audio-visual media. The findings show that the use of educational videos, documentaries, and interactive multimedia makes learning more engaging, contextual, and enhances students’ understanding of social concepts. Audio-visual media have also been proven to foster empathy, participation, and creativity in understanding social phenomena. However, several challenges remain, including limited facilities, teachers’ skills, and the integration of media with instructional strategies. Overall, audio-visual media play an essential role in realizing active and meaningful Social Studies learning that aligns with the objectives of the Merdeka Curriculum.
Downloads
References
Andy Riski Pratama, A., Nofembra Putri, N., Kiki Oktaviany, K., Fadhilla Yusri, F., & L. Y. (2023). Pentingnya guru memahami kondisi psikologi siswa (Studi Kasus: SD Tahfiz Rahmatul Aisyi 2 Alahan Panjang). Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(3), 372–378.
Anisah, A. S., Widyastuti, R., Mubarokah, G., & Istiqomah, I. (2023). Pemetaan materi IPA dan IPS dalam Kurikulum Merdeka (Studi Kasus di Sekolah Penggerak SDN 04 Sukanegla Kabupaten Garut). Jurnal Tunas Pendidikan, 6(1), 196–211. https://scholar.google.com/scholar?cluster=11272730357741778694&hl=en&oi=scholar
Asrori, & Rusman. (2020). Classroom Action Research: Pengembangan Kompetensi Guru. Pena Persada.
Dongoran, K. F. (2024). Pengembangan media pembelajaran berbasis video animasi kelas IV (Fase B) pada materi metamorfosis. Innovative: Journal of Social Science Research, 4(3), 811–819. https://doi.org/10.31004/innovative.v4i3.10410
Dwistia, H., Sajdah, M., Awaliah, O., & Elfina, N. (2022). Pemanfaatan media sosial sebagai media pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Ar-Rusyd: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 81–99. https://doi.org/10.61094/arrusyd.2830-2281.33
Eka Yulianti, & Hasan, V. I. (2025). Penguatan Profil Pelajar Pancasila melalui dongeng digital berbasis Project Based Learning pada siswa sekolah dasar. JADIKA: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 16–25.
Kahfi, M., Setiawati, W., Ratnawati, Y., & Saepuloh, A. (2022). Efektivitas pembelajaran kontekstual dengan menggunakan media audiovisual dalam meningkatkan motivasi dan prestasi siswa pada pembelajaran IPS terpadu. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 84–89.
Mu’minin, M. I., & Humaisi, M. S. (2023). Pemanfaatan media pembelajaran audio visual dalam mengembangkan motivasi belajar siswa pada mata pelajaran IPS terpadu. JIIPSI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia, 1–12.
Nur Fauzah, I. N., Saputri, S. A., & Rustini, T. (2023). Penggunaan media audio visual dalam meningkatkan hasil belajar pada pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial siswa sekolah dasar. Jurnal Studi Ilmu dan Manajemen Pendidikan Islam.
Nurcahyanti, R. M., & Tirtoni, F. (2024). Media pembelajaran audiovisual untuk meningkatkan hasil belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Educatio, 265–270.
Nurparida, S. E. (2022). Efektivitas media audio visual dalam meningkatkan hasil belajar siswa pada pembelajaran IPS terpadu kelas VII MTS Al Yusufiah. Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan.
Pradani, W. E., & Sudrajat. (2023). Pengaruh lingkungan sekolah dan penggunaan media audiovisual terhadap antusiasme belajar siswa kelas VII dalam pembelajaran IPS di SMP Negeri 3 Yogyakarta.
Pratiwi, J. (2024). Penggunaan media pembelajaran berupa audio visual untuk meningkatkan pemahaman peserta didik dalam pembelajaran IPS di SMP. JIIPSI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia, 202–207.
Sadin. (2022). Penggunaan media audio-visual sebagai upaya peningkatan kualitas pembelajaran IPS. Jurnal Visi Ilmu Pendidikan.
Safitri, O. A., Handayani, P. A., & Rustini, T. (2025). Pengaruh penggunaan media video untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada pembelajaran IPS di SD. Journal of Education.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Fitri Aulia Rahmah, Ratu Siti Aisyah, Khansa Fakhira Maulidia, Oman Farhurohman (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.










