PENGGUNAAN AUDIO VISUAL PADA PEMBELAJARAN IPS DI SD/MI

Authors

  • Fitri Aulia Rahmah Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten Author
  • Ratu Siti Aisyah Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten Author
  • Khansa Fakhira Maulidia Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten Author
  • Oman Farhurohman Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten Author

DOI:

https://doi.org/10.71282/jurmie.v2i11.1157

Keywords:

audio-visual media, social studies learning, learning motivation

Abstract

This study discusses the use of audio-visual media in Social Studies (IPS) learning at Elementary and Islamic Elementary Schools (SD/MI) as an effort to improve students’ motivation and learning outcomes. Using a qualitative library research approach, this study analyzes relevant scientific journals related to the effectiveness of audio-visual media. The findings show that the use of educational videos, documentaries, and interactive multimedia makes learning more engaging, contextual, and enhances students’ understanding of social concepts. Audio-visual media have also been proven to foster empathy, participation, and creativity in understanding social phenomena. However, several challenges remain, including limited facilities, teachers’ skills, and the integration of media with instructional strategies. Overall, audio-visual media play an essential role in realizing active and meaningful Social Studies learning that aligns with the objectives of the Merdeka Curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andy Riski Pratama, A., Nofembra Putri, N., Kiki Oktaviany, K., Fadhilla Yusri, F., & L. Y. (2023). Pentingnya guru memahami kondisi psikologi siswa (Studi Kasus: SD Tahfiz Rahmatul Aisyi 2 Alahan Panjang). Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(3), 372–378.

Anisah, A. S., Widyastuti, R., Mubarokah, G., & Istiqomah, I. (2023). Pemetaan materi IPA dan IPS dalam Kurikulum Merdeka (Studi Kasus di Sekolah Penggerak SDN 04 Sukanegla Kabupaten Garut). Jurnal Tunas Pendidikan, 6(1), 196–211. https://scholar.google.com/scholar?cluster=11272730357741778694&hl=en&oi=scholar

Asrori, & Rusman. (2020). Classroom Action Research: Pengembangan Kompetensi Guru. Pena Persada.

Dongoran, K. F. (2024). Pengembangan media pembelajaran berbasis video animasi kelas IV (Fase B) pada materi metamorfosis. Innovative: Journal of Social Science Research, 4(3), 811–819. https://doi.org/10.31004/innovative.v4i3.10410

Dwistia, H., Sajdah, M., Awaliah, O., & Elfina, N. (2022). Pemanfaatan media sosial sebagai media pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Ar-Rusyd: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 81–99. https://doi.org/10.61094/arrusyd.2830-2281.33

Eka Yulianti, & Hasan, V. I. (2025). Penguatan Profil Pelajar Pancasila melalui dongeng digital berbasis Project Based Learning pada siswa sekolah dasar. JADIKA: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 16–25.

Kahfi, M., Setiawati, W., Ratnawati, Y., & Saepuloh, A. (2022). Efektivitas pembelajaran kontekstual dengan menggunakan media audiovisual dalam meningkatkan motivasi dan prestasi siswa pada pembelajaran IPS terpadu. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 84–89.

Mu’minin, M. I., & Humaisi, M. S. (2023). Pemanfaatan media pembelajaran audio visual dalam mengembangkan motivasi belajar siswa pada mata pelajaran IPS terpadu. JIIPSI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia, 1–12.

Nur Fauzah, I. N., Saputri, S. A., & Rustini, T. (2023). Penggunaan media audio visual dalam meningkatkan hasil belajar pada pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial siswa sekolah dasar. Jurnal Studi Ilmu dan Manajemen Pendidikan Islam.

Nurcahyanti, R. M., & Tirtoni, F. (2024). Media pembelajaran audiovisual untuk meningkatkan hasil belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Educatio, 265–270.

Nurparida, S. E. (2022). Efektivitas media audio visual dalam meningkatkan hasil belajar siswa pada pembelajaran IPS terpadu kelas VII MTS Al Yusufiah. Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan.

Pradani, W. E., & Sudrajat. (2023). Pengaruh lingkungan sekolah dan penggunaan media audiovisual terhadap antusiasme belajar siswa kelas VII dalam pembelajaran IPS di SMP Negeri 3 Yogyakarta.

Pratiwi, J. (2024). Penggunaan media pembelajaran berupa audio visual untuk meningkatkan pemahaman peserta didik dalam pembelajaran IPS di SMP. JIIPSI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia, 202–207.

Sadin. (2022). Penggunaan media audio-visual sebagai upaya peningkatan kualitas pembelajaran IPS. Jurnal Visi Ilmu Pendidikan.

Safitri, O. A., Handayani, P. A., & Rustini, T. (2025). Pengaruh penggunaan media video untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada pembelajaran IPS di SD. Journal of Education.

Downloads

Published

11-11-2025

How to Cite

PENGGUNAAN AUDIO VISUAL PADA PEMBELAJARAN IPS DI SD/MI. (2025). Jurnal Riset Multidisiplin Edukasi, 2(11), 261-273. https://doi.org/10.71282/jurmie.v2i11.1157

Similar Articles

41-50 of 198

You may also start an advanced similarity search for this article.