PEMBELAJARAN BAHASA ARAB BERBASIS MEDIA SOSIAL UNTUK MENAMBAH HAFALAN KOSA KATA SISWA MI

Authors

  • Lailatul Maghfiroh Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Fakultas Tarbiyah IAINU Bangil Pasuruan Author

DOI:

https://doi.org/10.71282/jurmie.v2i11.1186

Keywords:

Social Media, Arabic Language Learning, Vocabulary, Madrasah Ibtidaiyah

Abstract

This study aims to examine the use of social media in Arabic language learning at Madrasah Ibtidaiyah (MI), focusing on the enhancement of students' vocabulary memorization. Social media-based learning offers a more interactive and flexible approach, utilizing platforms like Instagram, YouTube, and WhatsApp to enrich students' learning experiences. The findings indicate that the use of social media can increase motivation, engagement, and understanding of Arabic vocabulary. However, there are technical and non-technical challenges to be addressed, such as internet access limitations and the potential for distractions. Therefore, careful management is needed to ensure social media is utilized optimally in Arabic language learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anisatul Jannah, - (2024) Pengaruh Penggunaan Media Sosial Instagram Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Siswa Kelas Xi Sma Negeri 1 Tualang. Skripsi Thesis, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau. https://repository.uin-suska.ac.id/83372/

Ansori, A. A., & Harisca, R. (2025). Identifikasi Pendekatan Penelitian dalam Teknologi Pembelajaran Bahasa Arab. Nuris Journal of Education and Islamic Studies, 5(2), 168–178. https://doi.org/10.52620/jeis.v5i2.123

Avischena, F. R., & Anwar, N. . (2025). Penerapan Media Pembelajaran Domino Mufrodat untuk Meningkatkan Minat Belajar Bahasa Arab Tingkat Dasar. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 8(9), 10340-10346. https://doi.org/10.54371/jiip.v8i9.9151

Cahyani, S. L., & Hanifah, U. . (2025). Pemanfaatan Media Pembelajaran Aplikasi Fun Easy Learn Arabic dalam Pemahaman Kosa Kata Bahasa Arab terhadap Peserta Didik. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 8(10), 11502-11508. https://doi.org/10.54371/jiip.v8i10.9486

Elok Nadlirotul Khusniya, & Syafi’i. (2024). Analisis Perkembangan Kosakata Bahasa Arab Modern: Peluang, Tantangan dan Strategi dalam Pembelajaran di Era Digital. Lisan An Nathiq : Jurnal Bahasa Dan Pendidikan Bahasa Arab, 6(2), 118-136. https://doi.org/10.53515/lan.v6i2.6136

Hardyanti Safirah Amran, M. Zuhri Abu Nawas, & Mubassyirah Bakri. (2025). Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Kartu UNO Siswa Madrasah Tsanawiyah Opu Daeng Risaju Palopo. Jurnal Miftahul Ilmi: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 145–154. https://doi.org/10.59841/miftahulilmi.v2i2.103

Hasan, L. M. U., Syifaul Adhimah, & Muhammad Tareh Aziz. (2024). Inovasi Media Pembelajaran Bahasa Arab untuk Anak Usia Dini Menggunakan Kartu Bergambar di Desa Klatakan Situbondo. KHIDMAH MASA: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 1–14. Retrieved from https://journalpkm.stibada.ac.id/index.php/khidmahmasa/article/view/1

Hayati Yusup, S. ., Supriatna, A. ., & Widiawati, D. . (2025). PENERAPAN METODE BERNYANYI DALAM MENINGKATKAN DAYA INGAT SISWA PADA HAFALAN MUFRODAT BAHASA ARAB KELAS 3 DI MI NURUL FALAH CIBALONGSARI. SIBATIK JOURNAL: Jurnal Ilmiah Bidang Sosial, Ekonomi, Budaya, Teknologi, Dan Pendidikan, 4(11), 3989–4008. https://doi.org/10.54443/sibatik.v4i11.3680

Hikmatul Lailaa. Efektivitas Penerapan Metode Game-Based Learning Berbantuan Media Duolingo terhadap Penguasaan Kosakata Bahasa Arab. (2025). JRTP: Jurnal Riset Teknologi Pembelajaran, 1(1), 18-26. https://jrtp.smartedvision.com/ejournal/article/view/4

Khairanis, R., & Aldi, M. (2025). Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab melalui Teknik Latihan Pola Kalimat (Drill Patterns) di SD IT Kautsar Ilmi. Aksi Kita: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 65-75. https://doi.org/10.63822/nqb98409

Mirnawati, M., R, M., & Randy. (2025). Penggunaan Kahoot sebagai Digital Game-Based Learning dalam Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Siswa di Mts Assalamiyah Galesong. Al-Insya: Journal of Arabic Language Education Studies, 1(1), 30–38. Retrieved from http://journal.unm.ac.id/index.php/Al-Insya/article/view/9335

Nurhanisa, N., Hasmawati, H., & Ulum, F. (2025). Penggunaan Aplikasi Quizwhizzer dalam Peningkatan Penguasaan Kosakata (Mufradat) Bahasa Arab. FONDATIA, 9(2), 352-367. https://doi.org/10.36088/fondatia.v9i2.5735

Nurhidayah, Siti, and Nurul Ngainin. 2025. “PENGEMBANGAN MEDIA BAHASA ARAB BERBASIS LAGU TEMA USROTII UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN HAFALAN SISWA KELAS I DI MI NURUL HUDA KETAMBUL TUBAN”. At-Taksis: Jurnal Pendidikan Dasar PGMI STAI Sangatta 2 (2):15-24. https://doi.org/10.55799/attaksis.v2i2.667.

Qurratul Aini. EFEKTIVITAS VIDEO TIKTOK EDUKASI DALAM MENINGKATKAN PERBENDAHARAAN KOSAKATA BAHASA ARAB (Qurratul Aini , Trans.). (2025). AL IMTIYAZ: Arabic Linguistics and International Methodology for the Tarbiyah of Arabic Journal, 3(2), 84-93. https://ejournal.iai-almuslimaceh.ac.id/IMTIYAZ/article/view/236

Uluum, D. C., Baroroh, R. U., Tiyara, T., & Umasugi, M. K. (2025). Inovasi Penilaian Pembelajaran Bahasa Arab berbasis HOTS (Higher Order Thinking Skills) dengan Media Audio Visual untuk Meningkatkan Keterampilan Menyimak. Jurnal Inovasi, Evaluasi Dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 5(2), 194–203. https://doi.org/10.54371/jiepp.v5i2.863

Yulia, Y., & Ilmiani, A. M. (2024). Pendampingan Pembelajaran Bahasa Arab Melalui Media Flipbook Untuk Meningkatkan Hafalan Kosakata Bahasa Arab Siswa Di MTsN 1 Kota Palangka Raya. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bangsa, 2(9), 4106–4109. https://doi.org/10.59837/jpmba.v2i9.1624

Downloads

Published

17-11-2025

How to Cite

PEMBELAJARAN BAHASA ARAB BERBASIS MEDIA SOSIAL UNTUK MENAMBAH HAFALAN KOSA KATA SISWA MI. (2025). Jurnal Riset Multidisiplin Edukasi, 2(11), 480-496. https://doi.org/10.71282/jurmie.v2i11.1186

Similar Articles

1-10 of 224

You may also start an advanced similarity search for this article.