IMPLEMENTASI MODEL PEMBELAJARAN INOVATIF DALAM PENGEMBANGAN KURIKULUM DI MTsN 1 MALUKU TENGAH
DOI:
https://doi.org/10.71282/jurmie.v2i12.1405Keywords:
Innovative Learning Models, Qualitative, Problem-Based Learning, Cooperative Learning, Interactive Media.Abstract
This study aims to examine the implementation of innovative learning models in curriculum development at MTsN 1 Maluku Tengah using a qualitative approach. Data collection was conducted through online interviews with a written question format, allowing respondents to provide detailed and in-depth answers. Analysis of the responses from ten teachers across various subjects revealed that the application of innovative learning models, including problem-based learning, cooperative learning, project-based learning, and the use of interactive media and technology, has a significant positive impact on the teaching and learning process. The findings indicate an increase in student enthusiasm and active engagement in a more interactive and challenging learning environment. These innovative models also contribute to the enhancement of critical thinking, creativity, and collaboration among students. However, teachers face challenges such as time constraints, infrastructure limitations, and resource availability.
Downloads
References
Lestari Dwi Indah, Kurnia Heri (2023). Implementasi Model Pembelajaran Inovatif Untuk Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru Di Era Digital. Jurnal Pendidikan Guru. Vol. 4, No. 3, Juli 2023, hlm. 205-222
Wulandari, L. (2022). "Efektivitas Model Pembelajaran Inovatif dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran pada Kurikulum 2013." Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 15(1), 55-67.
Sari, D. A., & Kurniawan, F. (2021). "Strategi Implementasi Model Pembelajaran Inovatif di Sekolah Menengah Pertama dalam Kurikulum Merdeka." Jurnal Pendidikan Indonesia, 18(4), 233-245.
Hidayat, I., & Hasanah, U. (2020). "Model Pembelajaran Inovatif untuk Pengembangan Kurikulum di Perguruan Tinggi: Studi Kasus di Universitas X." Jurnal Pendidikan Tinggi, 12(3), 89-102
Zulfiqar, R. (2019). "Implementasi Model Pembelajaran Inovatif dalam Konteks Kurikulum Nasional: Tantangan dan Solusi." Jurnal Pendidikan dan Inovasi, 10(2), 175-188.
Nur, A., & Murniati, S. (2022). "Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Scramble terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia." Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 19(3), 340-348. doi:10.24256/jpp.v19i3. 3821
Astuti, R., & Sari, D. (2020). "Implementasi Model Pembelajaran Berbasis Proyek untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa." Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 22(1), 78-87. doi:10.15408/jpt.v22i1.15844
Riawan, R., & Indah, P. (2021). "Pengaruh Pembelajaran dengan Media Video Terhadap Pemahaman Materi di Kelas." Jurnal Teknologi Pendidikan, 19(2), 123-134. doi:10.24036/jtp.v19i2.10357
Dewi, A., & Hartono, H. (2021). "Implementasi Model Inquiry dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa." Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 20(1), 55-65. doi:10.22219/jpp.v20i1.2432
Wulandari, N., & Prasetyo, E. (2022). "Efektivitas Pembelajaran Role Play dalam Meningkatkan Keterampilan Sosial dan Pengetahuan Siswa." Jurnal Pendidikan dan Kesejahteraan Sosial, 13(2), 190-200. doi:10.17977/jpks.v13i2.3021
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ulfatul Muhsinah (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.










