IMPLEMENTASI MODEL PEMBELAJARAN INOVATIF DALAM PENGEMBANGAN KURIKULUM DI MTsN 1 MALUKU TENGAH

Authors

  • Ulfatul Muhsinah Mahasiswa Pascasarjana IAIN Ambon Author

DOI:

https://doi.org/10.71282/jurmie.v2i12.1405

Keywords:

Innovative Learning Models, Qualitative, Problem-Based Learning, Cooperative Learning, Interactive Media.

Abstract

This study aims to examine the implementation of innovative learning models in curriculum development at MTsN 1 Maluku Tengah using a qualitative approach. Data collection was conducted through online interviews with a written question format, allowing respondents to provide detailed and in-depth answers. Analysis of the responses from ten teachers across various subjects revealed that the application of innovative learning models, including problem-based learning, cooperative learning, project-based learning, and the use of interactive media and technology, has a significant positive impact on the teaching and learning process. The findings indicate an increase in student enthusiasm and active engagement in a more interactive and challenging learning environment. These innovative models also contribute to the enhancement of critical thinking, creativity, and collaboration among students. However, teachers face challenges such as time constraints, infrastructure limitations, and resource availability.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Lestari Dwi Indah, Kurnia Heri (2023). Implementasi Model Pembelajaran Inovatif Untuk Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru Di Era Digital. Jurnal Pendidikan Guru. Vol. 4, No. 3, Juli 2023, hlm. 205-222

Wulandari, L. (2022). "Efektivitas Model Pembelajaran Inovatif dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran pada Kurikulum 2013." Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 15(1), 55-67.

Sari, D. A., & Kurniawan, F. (2021). "Strategi Implementasi Model Pembelajaran Inovatif di Sekolah Menengah Pertama dalam Kurikulum Merdeka." Jurnal Pendidikan Indonesia, 18(4), 233-245.

Hidayat, I., & Hasanah, U. (2020). "Model Pembelajaran Inovatif untuk Pengembangan Kurikulum di Perguruan Tinggi: Studi Kasus di Universitas X." Jurnal Pendidikan Tinggi, 12(3), 89-102

Zulfiqar, R. (2019). "Implementasi Model Pembelajaran Inovatif dalam Konteks Kurikulum Nasional: Tantangan dan Solusi." Jurnal Pendidikan dan Inovasi, 10(2), 175-188.

Nur, A., & Murniati, S. (2022). "Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Scramble terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia." Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 19(3), 340-348. doi:10.24256/jpp.v19i3. 3821

Astuti, R., & Sari, D. (2020). "Implementasi Model Pembelajaran Berbasis Proyek untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa." Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 22(1), 78-87. doi:10.15408/jpt.v22i1.15844

Riawan, R., & Indah, P. (2021). "Pengaruh Pembelajaran dengan Media Video Terhadap Pemahaman Materi di Kelas." Jurnal Teknologi Pendidikan, 19(2), 123-134. doi:10.24036/jtp.v19i2.10357

Dewi, A., & Hartono, H. (2021). "Implementasi Model Inquiry dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa." Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 20(1), 55-65. doi:10.22219/jpp.v20i1.2432

Wulandari, N., & Prasetyo, E. (2022). "Efektivitas Pembelajaran Role Play dalam Meningkatkan Keterampilan Sosial dan Pengetahuan Siswa." Jurnal Pendidikan dan Kesejahteraan Sosial, 13(2), 190-200. doi:10.17977/jpks.v13i2.3021

Downloads

Published

17-12-2025

How to Cite

IMPLEMENTASI MODEL PEMBELAJARAN INOVATIF DALAM PENGEMBANGAN KURIKULUM DI MTsN 1 MALUKU TENGAH. (2025). Jurnal Riset Multidisiplin Edukasi, 2(12), 931-948. https://doi.org/10.71282/jurmie.v2i12.1405

Similar Articles

1-10 of 380

You may also start an advanced similarity search for this article.