PENGARUH KUALITAS PELAYANAN DAN STORE ATMOSPHERE TERHADAP NIAT BELI ULANG (Studi kasus pada Toko OB. Second Cirebon)
DOI:
https://doi.org/10.71282/jurmie.v2i7.759Keywords:
Service Quality, Store Atmosphere, Repurchase Intention, Thrift StoreAbstract
This study aims to explore the influence of service quality and store atmosphere on customers' repurchase intention at OB.Second thrift store in Cirebon. In the rapidly growing digital era, where fashion trends change quickly, aesthetic aspects and shopping experience are key factors in the decision to repurchase. This study examines the effects of service quality and store atmosphere on repurchase intention using the Theory of Planned Behavior, Expectation Confirmation Theory, and Stimulus-Organism-Response (SOR) Model. Direct observation and a quantitative approach using questionnaires are the research methods used. The results show that repurchase intention is positively and significantly impacted by both store atmosphere and service quality. Improving customer satisfaction and creating a cozier retail environment can boost repeat business and future sales.
Downloads
References
Adiantari, N. W. P., & Seminari, N. K. (2022). Pengaruh Citra Merek, Kualitas Produk, Dan Atmosfer Toko Terhadap Niat Beli Ulang Pada Konsumen H&M. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 11(7), 1337. https://doi.org/10.24843/ejmunud.2022.v11.i07.p04
Afifah, I. I. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Efektivitas Sistem Perpajakan Terhadap Kepatuhan WP Orang Pribadi. Jurnal Ilmu Dan Riset Akuntansi, 10, 1–19.
Ali, M. M., Hariyati, T., Pratiwi, M. Y., & Afifah, S. (2022). Metodologi Penelitian Kuantitatif dan Penerapannya dalam Penelitian. Education Journal.2022, 2(2), 1–6.
Alimudin, A., Siahaan, C. N., Sukoco, A., & Damayanti, E. (2023). The Influence of Service Quality, Store Atmosphere, and Application of Health Protocols on Repurchace Intention. 7–9.
Andrian, M. F., Indayani, L., & Yani, M. (2024). Analisis kualitas Produk, Variasi Produk, dan Suasana Toko Terhadap Minat Beli Ulang Pada Konsumen Mie Gacoan Krian Sidoarjo. Journal of Economic, Bussines and Accounting (COSTING), 7(3), 4621–4638. https://doi.org/10.31539/costing.v7i3.8996
Andriani, A. D., & Sri, C. M. (2021). Pengaruh Gaya Hidup, Kualitas Produk dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Pakaian Bekas Import di Tempat Thrift Store Surabaya. Journal of Sustainability Business Research, 2(1), 194.
Attariq, M. Al, & Siregar, M. R. (2022). Pengaruh Suasana Toko dan Kenyamanan Lokasi terhadap Niat Pembelian Ulang yang Dimediasi oleh Kepuasan Pelanggan pada Pelanggan Rumah Makan Cut Bit Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Manajemen, 7(4), 642–656.
Ayatullah, A., Meutia, & Lutfi. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Experiential Marketing Terhadap Niat Pembelian UlangMelalui Kepuasan Pelanggan Sebagai Variabel Intervening. Jurnal Risat Bisnis Dan Manajemen Tirtayasa, 7(2), 64–78. https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/JRBM
Dr. Teddy Chandra, SE., M., Stefani Chandra, B.Bus.Com, M., & Layla Hafni, S, SE, M. (2020). Service Quality, Consumer Satisfaction, Dan Consumer Loyality : Tinjauan Teoritis. In Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952.
GoodStats. (2023). Ada 49,4% Masyarakat Indonesia Pernah Melakukan Thrifting. https://data.goodstats.id/statistic/ada-494-masyarakat-indonesia-pernah-melakukan-thrifting-sP7wi
Hasanah, R. (2024). Pengaruh Citra Merek , Suasana Toko , Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Niat Beli Ulang Melalui Kepuasan Pelanggan Di Mie Gacoan Cabang Kartasura. 4(2), 27–42. https://doi.org/10.22515/literasi.v4i2.10959
Isra, M., Diah, W., & Ely, R. (2024). Manajemen Pemasaran: Konsep dan Teori. In Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents.
Ita, S. E. (2025). PENGARUH SUASANA TOKO DAN KUALITAS PELAYANAN TERHADAP PEMBELIAN ULANG PADA UD. SELLA DESA BAWONAHONO KECAMATAN FANAYAMA KABUPATEN NIAS SELATAN. 8(1).
Magdalena, M., & Musthafa. (2023). Pengaruh Kualitas Produk dan Harga Terhadap Kepuasan Konsumen pada Pakaian Bekas Impor di Pasar Lereng Kota Bukittinggi. Jurnal Imliah Ilmu Manajemen Dan Kewirausahaan, 3(10), 323–337. https://valuasi.lppmbinabangsa.id/index.php/home/article/view/191
Miranda, R., & Nurdasia. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Kepercayaan, Dan Citra Merek Terhadap Niat Beli Ulang Jasa Transportasi P.O Simpati Star Di Kota Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Manajemen, 5(2), 310–321.
Muryati, E., & Sukardi. (2024). The Influence of Experiential Marketing and Store Atmosphere on Repurchase Intention through Consumer Satisfaction at Tyga Per Ampat Cafe. Almana : Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 8(2), 400–407. https://doi.org/10.36555/almana.v8i2.2637
Rahesa Wijaya, Y., & Tjahjaningsih, E. (2022). Analisis Faktor Kepuasan Pelanggan Serta Dampaknya Pada Niat Beli Ulang. E-Bisnis : Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 15(2), 201–211. https://doi.org/10.51903/e-bisnis.v15i2.615
Ramadhan, M. F., Siroj, R. A., & Afgani, M. W. (2024). Validitas and Reliabilitas. Journal on Education, 6(2), 10967–10975. https://doi.org/10.31004/joe.v6i2.4885
Rorong, G. A., Tamengkel, L. F., Mukuan, D. D. S., Studi, P., & Bisnis, A. (2021). Pengaruh Harga dan Kualitas Produk terhadap Keputusan Pembelian Pakaian Bekas Import di Pasar Baru Langowan. Productivity, 2(3), 228–233. https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/productivity/article/view/34769
Setiawan, P. A., & Rastini, N. M. (2021). The Effect of Product Quality, Service Quality, and Atmosphere Stores on Customer Satisfaction and Its Impact on Repurchase Intention. American Journal of Humanities and Social Sciences Research, 5, 395–402. www.ajhssr.com
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kualitatif dan R and D. In Bandung: Alfabeta (Vol. 3, Issue April).
Winingsih, A. N. (2022). Pengaruh Harga, Promosi, Dan Gaya Hidup Terhadap Keputusan Pembelian Pakaian Bekes (Studi Pada Mahasiswa Stiesia Surabaya) Triyonowati Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Indonesia (STIESIA) Surabaya. Jurnal Ilmu Dan Riset Manajemen, 11(1), 2461–0593.
Wulandari, C., & Efendi, D. (2021). Pengaruh Profitabilitas terhadap Nilai Perusahaan Dengan CSR Sebagai Variabel Moderasi. Jurnal Neraca Peradaban, 1(2), 128–135.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kualitatif dan R and D. In Bandung: Alfabeta (Vol. 3, Issue April).
Winingsih, A. N. (2022). Pengaruh Harga, Promosi, Dan Gaya Hidup Terhadap Keputusan Pembelian Pakaian Bekes (Studi Pada Mahasiswa Stiesia Surabaya) Triyonowati Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Indonesia (STIESIA) Surabaya. Jurnal Ilmu Dan Riset Manajemen, 11(1), 2461–0593.
Wulandari, C., & Efendi, D. (2021). Pengaruh Profitabilitas terhadap Nilai Perusahaan Dengan CSR Sebagai Variabel Moderasi. Jurnal Neraca Peradaban, 1(2), 128–135.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Muhammad Fauzan, Pebi Kurniawan, Ali Jufri (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.