IMPLEMENTASI NILAI-NILAI NKRI DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER GENERASI MUDA

Authors

  • Tristan Khalif Zulkarnain Universitas Bandar Lampung Author

DOI:

https://doi.org/10.71282/at-taklim.v2i11.1183

Keywords:

NKRI; character; young generation; values education; morality

Abstract

This study aims to analyze the implementation of the values of the Unitary State of the Republic of Indonesia (NKRI) in character formation for the younger generation in the digital era. The background of this research is the phenomenon of declining morality and national spirit among adolescents due to the influence of globalization and the development of information technology. The research method used is descriptive qualitative, with a literature review approach from various relevant scientific sources. The results indicate that the values of the Unitary State of the Republic of Indonesia (NKRI), such as diversity, Pancasila, the legal basis and the constitution, are still relevant and can serve as a basis for strengthening the character of the younger generation through formal and non-formal education. The conclusion of this study is that the internalization of the values of the Unitary State of the Republic of Indonesia (NKRI) needs to be carried out continuously with the support of families, schools, and the community to create a generation with strong character, nationalism, and noble morals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afifah, Q., & Najicha, F. U. (2022). Peran nilai-nilai Pancasila sebagai pedoman dalam pembentukan karakter generasi muda. Jurnal Rontal Keilmuan Pancasila dan Kewarganegaraan, 4(2), 45–56. https://core.ac.uk

Ahmad, F. (2023). Implementasi nilai Pancasila sebagai landasan moral dalam membangun karakter generasi muda Indonesia di era globalisasi. The Indonesian Journal of Politics and Policy, 2(1), 12–25. https://journal.unsika.ac.id

Antari, L. P. S., & De Liska, L. (2020). Implementasi nilai-nilai Pancasila dalam penguatan karakter bangsa. Widyadari: Jurnal Pendidikan, 21(3), 201–210. https://ojs.mahadewa.ac.id

Aryani, E. D., Fadjrin, N., & Azzahro, T. A. (2022). Implementasi nilai-nilai Pancasila dalam pendidikan karakter. Gema Keadilan, 9(1), 67–78. https://ejournal2.undip.ac.id

Ashari, F. A., Najicha, F. U., & Sholeh, M. (2023). Implementasi nilai-nilai Pancasila dalam era digital. ResearchGate Publications, 1–10.

Asyahidah, N. L., & Dewi, D. A. (2022). Implementasi nilai-nilai Pancasila dalam menumbuhkan kesadaran nasionalisme pada generasi muda di era globalisasi. Jurnal Pendidikan Tambusai.

Dahlia, L. (2024). Relevansi pendidikan Pancasila dalam membentuk karakter bangsa pada generasi muda. Jurnal Cakrawala Ilmiah. https://bajangjournal.com

Efendi, Y., & Sa'diyah, H. (2020). Penerapan nilai-nilai Pancasila dalam lembaga pendidikan. Universitas Muhammadiyah.

Fitriani, R., & Dewi, D. A. (2021). Membangun karakter generasi muda melalui implementasi nilai-nilai Pancasila di tengah arus globalisasi. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan.

Hasanah, U. (2021). Implementasi nilai-nilai Pancasila di kalangan generasi milenial untuk membendung diri dari dampak negatif revolusi industri 4.0. Pedagogy: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan.

Insani, G. N., & Dewi, D. A. (2022). Implementasi nilai-nilai Pancasila sebagai pembentukan karakter pada generasi milenial. Jurnal Kewarganegaraan. https://journal.upy.ac.id

Jannah, M., Munawwaroh, F., & Fuadah, Z. (2024). Upaya implementasi nilai-nilai Pancasila dalam membangun profil pelajar Pancasila di SMA pada era 5.0. Jurnal Pancasila dan Pendidikan. https://jurnal.unipasby.ac.id

Malik, A. N. R., Ferdila, J., & Haqni, C. Z. (2024). Implementasi nilai-nilai Pancasila dalam kehidupan kampus. TUTURAN: Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora, 8(1), 33–42.

Risdiany, H., & Dewi, D. A. (2021). Penguatan karakter bangsa sebagai implementasi nilai-nilai Pancasila. Jurnal Pendidikan Indonesia.

Sakinah, R. N., & Dewi, D. A. (2021). Implementasi nilai-nilai Pancasila sebagai karakter dasar para generasi muda dalam menghadapi era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Kewarganegaraan, 5(2), 101–113.

Sartika, R., & Ndona, J. (2024). Peran pendidikan Pancasila dalam implementasi pendidikan karakter di era 4.0. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar. https://journal.unpas.ac.id

Septianingrum, A. D., & Dewi, D. A. (2021). Implementasi nilai Pancasila pada generasi milenial di era serba modern. Jurnal Evaluasi dan Pembelajaran. https://jepjurnal.stkipalitb.ac.id

Tirtoni, F. (2022). Implementasi nilai-nilai Pancasila sebagai karakter dasar generasi muda di era Society 5.0. INVENTA: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(4), 234–245. https://jurnal.unipasby.ac.id

Khaeruman, B., & Ghazali, M. (2020). Buku 4 Pilar Wawasan Kebangsaan: Pancasila, UUD 1945, NKRI dan Bhinneka Tunggal Ika.

Zainudin, H., Ramadhan, R. W., & Ayyasy, R. (2024). Implementasi nilai-nilai NKRI dalam kehidupan bermasyarakat, berbangsa, dan bernegara. https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=id&user=UfqlvekAAAAJ&citation_for_view=UfqlvekAAAAJ:5Ul4iDaHHb8C

Zainudin, H. (2025). Pancasila dan Kewarganegaraan. Cilacap, Jawa Tengah.

Downloads

Published

17-11-2025

How to Cite

IMPLEMENTASI NILAI-NILAI NKRI DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER GENERASI MUDA. (2025). AT-TAKLIM: Jurnal Pendidikan Multidisiplin, 2(11), 334-341. https://doi.org/10.71282/at-taklim.v2i11.1183

Similar Articles

1-10 of 135

You may also start an advanced similarity search for this article.