Hubungan Layanan Keperawatan Dengan Tingkat Kepuasan Pasien Rawat Inap di Rumah Sakit Murni Teguh Medan
DOI:
https://doi.org/10.71282/at-taklim.v2i5.314Keywords:
Nursing Services, Patient Satisfaction, HospitalAbstract
Background: Nursing services are a series of actions provided by trained nursing staff to meet patient health needs. This service aims to maintain, restore and improve the patient's health and quality of life through comprehensive, holistic and patient-centered nursing care. The quality of nursing services is one of the key factors that influences the level of patient satisfaction during hospital treatment. Method: This research used a pre-experimental design, with a cross sectional design. Population and sample: Sampling used the Accidental sampling method with the Slovin calculation model. The total research sample was 74 respondents from a population of 280 inpatients. The research instruments used were the nursing service questionnaire and patient satisfaction questionnaire. Data analysis: Using the Chi Square test. Results: The results of the study show that there is a relationship between nursing services and the level of satisfaction of inpatients at Murni Teguh Hospital in Medan. The Chi Square Statistical Test shows the p value = 0.01 < 0.05. Conclusion: There is a relationship between nursing services and the level of satisfaction of inpatients at Murni Teguh Hospital in Medan
Downloads
References
Anggia, P.. Yandi, S.. dan Mahata, I. (2020). Kepuasan Pasien Badan Penyelenggara Jaminan Sosial Kesehatan (BPJS Kesehatan) Terhadap Kualitas Dua Fasilitas Pelayanan Kesehatan Gigi. Padjadjaran Journal of Dental Researchers and Students, 4 (1)
Barbara, K. (2010). Buku Ajar Fundamental Keperawatan : Konsep, Proses dan Praktik. Jakarta: EGC.
Basri, & Abdillah. (2021). Hubungan Pelayanan Perawat Terhadap Kepuasan Pasien Pengguna Kartu Kis Bpjs Di Ruang Rawat Inap Rsud Sekarwangi Sukabumi. Jurnal Ilmu Kesehatan Bhakti Husada: Health Sciences Journal, 12(1), 51–62.
Buchanan, J., Dawkins, P., & Lindo, J. L. M.(2015). Satisfaction with nursing care in the emergency department of an urban hospital in the developing world: A pilot study. International Emergency Nursing, 1–7
Djaali. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Bumi Aksara
Etlidawati, H. D. Y., & Handayani, D. Y. (2017). Hubungan kualitas mutu pelayanan kesehatan dengan kepuasan pasien peserta jaminan kesehatan nasional. Medisains, 15(3), 142– 147.
Fadhurullah, L. (2018). Gambaran Kualitas Pelayanan Kesehatan Ibu dan Anak. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 6(1), 81–91. http://e- journals.unmul.ac.id/index.php/psikoneo/article/view/4531
https://medicalebook.id/news/prinsip-prinsip-program-menjaga-mutu/
Fadilah, A., & Yusianto, W. (2019). Hubungan Kualitas Pelayanan Keperawatan dengan Kepuasan Pasien Rawat Inap Bedah Di RSUD Dr. Loekmono Hadi Kudus. Jurnal Keperawatan Dan Kesehatan Masyarakat Cendekia Utama, 8(1), 35.
Harahap, E. (2019). Kata Kunci : Pelayanan Keperawatan dan kepuasan pasien.
1, 6–10.
Kemenkes RI. (2023). Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2023 Tentang Klasifikasi Dan Perizinan Rumah Sakit
Kesmas, J., No, V., Antara, H., Jasa, M., & Kesehatan, P. (2018). Kualitas merupakan sekumpulan dari yang telah diperolehnya semasa dalam menerima pelayanan sesuai dengan apa yang telah menjadi harapannya ( Pohan , 2007 ). Jika Pasien merasa tidak puas maka pasien tersebut akan melakukan pengajuan Komplain . Apabila komplai. 7(5).
Kotler, P. dan Amstrong, G. 2019. Prinsip Prinsip Pemasaran. Edisi 15. Jilid 3.
Erlangga, Jakarta
Lee, T. S., et al. (2019). "The Effect of Physical Environment on Patient Perception of Nursing Service Quality: Evidence from Taiwan." Healthcare Design Journal, 15(2), 95-102.
Listiyono, R. A. (2015). Studi Deskriptif Tentang Kuaitas Pelayanan Di Rumah Sakit Umum Dr. Wahidin Sudiro Husodo Kota Mojokerto Pasca Menjadi Rumah Sakit Tipe B.Jurnal Kebijakan dan Manageman Vol. 1 No.1, 1–7.
Marthalena, Y., & Nuryanto, M. (2017). Hubungan Kualitas Pelayanan Keperawatan Di Rumah Sakit Umum Kartini Kecamatan Kalirejo Kabupaten Lampung Tengah Tahun 2015. Ekombis Sains Jurnal Ekonomi Keuanga Dan Bisnis Universitas Sang Bumi Ruwa Jurai, 02(02), 151–168.
Mudlikah, S. et al. (2020) „Hubungan antara Kepuasan Pasien dengan Minat Penggunaan Pelayanan Kesehatan di Puskesmas Pegantenan Pamekasan‟,Jurnal Kebidanan Midwiferia, 6(1), pp. 1–6.
Nurjanah, & Dwi, R. (2020). Hubungan Antara Kualitas Pelayanan Keperawatan Dengan Kepuasan Pasien Di Ruang IBS RSUD Kota Salatiga. Universitas Widya Husada Semarang, 5(2), 1–6.
Nur Rofiah (2019) „Hubungan Kualitas Pelayanan Kesehatan Dengan Kepuasan Pasien Di Puskesmas Rantang Kecamatan Medan Petisah Tahun 2019‟, Diss. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara [Preprint].
Nursalam. (2016). Metodologi Penelitian Ilmu Keperawatan Pendekatan Praktis Edisi.4. Jakarta: Salemba Medika.
Pasalli‟, A., & Patattan, A. A. (2021). Hubungan Kualitas Pelayanan Kesehatan Dengan Kepuasan Pasien Di Rumah Sakit Fatima Makale Di Era New Normal. Jurnal Keperawatan Florence Nightingale, 4(1), 14–19. https://doi.org/10.52774/jkfn.v4i1.57
Polit, D. F., & Beck, C. T. (2012). Nursing Research Principles And Methods (Sevent Edi). Lippincott Williams & Wilkins.
Prihatiningsih, I. (2017). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pasien Di Rumah Sakit Tk. Iv 05.07.02 Kediri. Mediasosian, Vol. 1(1), hal. 20- 31.
Rokom. (2021). Kenyamanan dan Fasilitas Layanan Medis di RS, Bantu Percepat Kesembuhan Pasien. Kenyamanan dan Fasilitas Layanan Medis di RS, Bantu Percepat Kesembuhan Pasien – Sehat Negeriku (kemkes.go.id)
Roy Rocky Suprapto Baan (2020). Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pasien Rawat Inap Pada Rs. Bahagia Makassar. Jurnal Ekonomi, Keuangan Dan Bisnis. Volume 5, Nomor 01, Juni 2020.
Salamah, Ummu and Rustiana, E. (2017) „Meningkatkan mutu pelayanan medik melalui koordinasi antar unit dan profesionalisme petugas (Studi pada RSU Dr. Slamet-Garut)‟, Jurnal Pembangunan dan Kebijakan Publik, 1(2),
pp. 38–47.
Saputra, A. (2019). Hubungan Mutu Pelayanan Kesehatan dengan Kepuasan Pasien Rawat Jalan Pengguna Kartu BPJS di Rumah Sakit Daerah Idaman Kota Banjar Baru. Borneo Nursing Journal.
Sellang, Kamarudin, H Jamaluddin dan A. Mustanir. 2019. Strategi Dalam Peningkatan Kualitas Pelayanan Publik. Surabaya: CV. Penerbit Qiara Media.
Seiffert. (2020). Indicators of effectiveness of nursing care in the dimension of patient safety. Revista Brasileira de Enfermagem, 73(3), e20180833.
Sesrianty et al. (2019) „Analisa Kepuasan Pasien Terhadap Mutu Pelayanan Keperawatan‟, Jurnal Kesehatan Perintis (Perintis’s Health Journal), 6(2), pp. 116–126. doi: 10.33653/jkp.v6i2.317.
Silfiana, A. (2023). The Relationship Of Patient Satisfaction To Nursing Services In The Treatment Room Of Sawerigading Hospital , Palopo. Jurnal Kesehatan Luwu Raya, 9(2), 29–33.
Soumokil, Y., Syafar, M., & Yusuf, A. (2021). Analisis Kepuasan Pasien Di Rumah Sakit Umum Daerah Piru. 10(Siti 2018), 543–551. https://doi.org/10.35816/jiskh.v10i2.645.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta, CV.
Syahfitriani, et al. (2020). Analisis Tingkat Kepuasan Pasien Terhadap Kualitas Pelayanan Perawat. Indonesian Journal of Nursing Health Science , 5 (2), 149-157.
Undang-undang kesehatan Republik Indonesia No. 17 Tahun 2023
Wallace, E., Salisbury, C., Guthrie, B., Lewis, C., Fahey, T., & Smith, S. M. (2015). Managing patients with multimorbidity in primary care.
General Internal Medicine, 30(8), 1050-1058
Watson, J. (2019). Theory of Human Caring. Danish Clinical Nursing Journal. Online: www.uchsc.edu/nursing/caring
Wilhelmina Kosnan (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pasien Rawat Inap Di Rumah Sakit Umum Daerah Kabupaten Merauke. Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Akuntansi (Jeba) Volume 21 Nomor 04 Tahun2019.
Wiryatmo, H. P., & Pratiwi, A. (2016). Analisis Perbedaan Kepuasan Pasien Terhadap Asuhan Keperawatan antara Metode Fungsional dan Alokasi Pasien di Rumah Sakit Islam Surakarta. Berita Ilmu Keperawatan, 2(2), 57–62
Wulandari, N., et al. (2021). "The Role of Physical Facilities in Enhancing Patient Satisfaction in Nursing Care Services in Indonesian Hospitals." Journal of Health and Nursing Manageme
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Nelvin Novitasari Mendrofa, Rustianna Tumanggor (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.