PENDIDIKAN KARAKTER DALAM PERKEMBANGAN SOSIAL DI SDN 1 SURANENGGALA KULON

Authors

  • Giolatisya Heidin Feizaty Pendidikan Profesi Guru Universitas Muhammadiyah Cirebon, Indonesia Author
  • Refiana Megawati Pendidikan Profesi Guru Universitas Muhammadiyah Cirebon, Indonesia Author
  • Tasya Nurini Pendidikan Profesi Guru Universitas Muhammadiyah Cirebon, Indonesia Author
  • Nurkholis Pendidikan Profesi Guru Universitas Muhammadiyah Cirebon, Indonesia Author

DOI:

https://doi.org/10.71282/at-taklim.v2i7.620

Keywords:

Character Building, Social Development , Learners

Abstract

Character education plays a vital role in shaping students' social development, particularly at the elementary school level. This study aims to examine character education in the context of students’ social development at SDN 1 Suranenggala Kulon. Using a descriptive qualitative approach, the research identifies that character education not only enhances students’ interpersonal skills but also contributes to the formation of values such as responsibility, tolerance, and cooperation. Furthermore, integrating character education into the learning process has been shown to foster a harmonious environment that supports students' holistic social development. The findings of this study highlight that character education serves as an essential foundation in cultivating individuals who are academically and socially competent.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anisah, A. S., Hakam, K. A., & Syaodih, E. (2021). Perkembangan sosial, emosi, moral anak dan implikasinya terhadap pembentukan sikap sosial siswa sekolah

Assingkily, M. S., & Hardiyati, M. (2019). Analisis perkembangan sosial-emosional tercapai dan tidak tercapai siswa usia dasar. Al-Aulad: Journal of Islamic Primary Education, 2(2), 19-31.

Didik, P. P. (2009). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Bumi Aksara.

Ependi, N. H., Pratiwi, D., Ningsih, A. M., Kamilah, A., Wijayanto, P. W., Dermawan, H., ... & Wibowo, T. P. (2023). Pendidikan Karakter. Sada Kurnia Pustaka

Fadilah, M. P., Alim, W. S., Zumrudiana, A., Lestari, I. W., Baidawi, A., Elisanti, A. D., & KM, S. (2021). Pendidikan karakter. Agrapana Media

Hadisi, L. (2015). Pendidikan karakter pada anak usia dini. Al-TA'DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 8(2), 50-69.

Hartati, Y. L. (2023). Analisis Dampak Pendidikan Karakter Terhadap Perkembangan Sosial Dan Emosional Siswa. Jurnal Multidisiplin Indonesia, 2(7), 1502-1512.

Ilham. (2020). Hubungan Sosial dan Emosional pada Anak Usia Sekolah Dasar. el-Muhbib Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan Dasar, 4

Karim, N. (2010). Pendidikan karakter. Shautut Tarbiyah, 16(1) 69-89.

Lathifah, A., Saputro, B. A., Prasetyowati, D., & Rachmawati, Y. (2023). Faktor yang Mempengaruhi Perkembangan Sosial Emosional Peserta Didik. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang

Latifa, U. (2017). Aspek Perkembangan pada Anak Sekolah Dasar: Masalah dan Perkembangannya. Journal of Multidisciplinary Studies, 1(2), 185–196.

Matanari, C., Gaol, R. L., & Simarmata, E. (2020). Hubungan Pendidikan Karakter Terhadap Perkembangan Sosial Anak Sekolah Dasar. Jurnal Educatio Fkip Unma, 6(2), 294-300.

Purwati, I., Wulandari, M. D., & Darsinah, D. (2022). Analisis perkembangan sosial siswa sekolah dasar. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 4(2), 95-100.

Sit, M. (2017). Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Kencana.

Sudrajat, A. (2011). Mengapa pendidikan karakter?. Jurnal pendidikan karakter, (1), 122343.

Suyata. 2011. "Pendidikan Karakter: Dimensi Filosofis", dalam Darmiyati Zuchdi (ed.). 2011. Pendidikan Karakter dalam Perspektif Teori dan Praktik. Yogyakarta: UNY Press.

Tusyana, E., Trengginas, R., & Suyadi, S. (2019). Analisis Perkembangan Sosial Emosional Tercapai Siswa Usia Dasar. Jurnal Inventa, 3(1), 18–26.

Yusuf, S. (2014). Pentingnya Pengalaman Sosial Awal dalam Perkembangan Sosial Anak. JIPE: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 10, 51-58.

Downloads

Published

03-07-2025

How to Cite

PENDIDIKAN KARAKTER DALAM PERKEMBANGAN SOSIAL DI SDN 1 SURANENGGALA KULON. (2025). AT-TAKLIM: Jurnal Pendidikan Multidisiplin, 2(7), 31-40. https://doi.org/10.71282/at-taklim.v2i7.620

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

11-20 of 98

You may also start an advanced similarity search for this article.