PERANCANGAN BUKU CERITA RAMAH SENSORIK ‘‘TIMUN MAS’’ UNTUK ANAK DENGAN SPEKTRUM AUTISME RINGAN
DOI:
https://doi.org/10.71282/at-taklim.v2i9.913Keywords:
autistic children, interactive book, folktales, inclusive designAbstract
Children with mild autism spectrum disorder often experience difficulties in understanding learning media that do not match their visual and sensory needs. This study aims to design a sensory-friendly interactive picture book based on Indonesian folktales for children aged 7–9 with mild autism. The method used is Human-Centered Design, involving observation, questionnaires, interviews, user needs analysis, and prototype development. The result is an interactive book featuring simple illustrations, soft colors, concise narration, and tactile elements such as textured surfaces and detachable components using velcro, tailored to the characteristics of children with mild autism.
Downloads
References
Rofica, B., & Liansari, V. (2024). Analisis Membaca Cerita Rakyat “Malin Kundang “Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 3158-3172.
Hani, P. A. (2024). Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Cerita Rakyat Dengan Media Video Animasi Kisah Nusantara Kelas Vii Smp Pgri 01 Singosari. Jurnal Penelitian, Pendidikan, Dan Pembelajaran, 19(12).
Pratiwi, J. A (2024). Analisis Kemampuan Komunikasi Anak Autism Spectrum Disorder (Asd) Di Talenta Center Jakarta (Bachelor's Thesis, Jakarta: Fitk Uin Syarif Hidayatullah Jakarta).
Sutanto, R. P., & Pranayama, A. (2021). Strategi Perancangan Digital Comic Sebagai Media Edukasi Cerita Rakyat Jawa Timur Bagi Remaja Usia 12-18 Tahun (Doctoral Dissertation, Petra Christian University).
Sulistyowati, H., Mayasari, D., & Hastining, S. D. (2022). Pemerolehan Kosa Kata Anak Autism Spectrum Disorder (Asd). Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3091-3099.
Josephine, F. R., Orenda, C., & Silalahi, L. R. (2023). Terapi Musik Dan Anak Autisme: Sebuah Tinjauan Literatur. Ekspresi, 12(1).
Eka, E. W. P. L., Astriani, D., Rosyadi, Z., & Mufidah, A. C. (2024). Daily Activity Card Technique (Dact) Untuk Meningkatkan Komunikasi Sosial Anak Dengan Spectrum Autisme. Journal Of Theory And Practice In Islamic Guidance And Counseling, 1(2), 75-86.
Maulidiyah, S., & Nadhirah, Y. F. (2024). Keunikan Dan Keseharian Anak Autisme Di Skhn 02 Kota Serang. Didaktik: Jurnal Ilmiah Pgsd Stkip Subang, 10(04), 234-241.
Apriani, T. (2024). Pengaruh Media Kolase Bahan Alam Terhadap Kemampuan Menulis Permulaan Pada Anak Autisme Ringan Kelas Iii Di Slb Autis Harapan Mandiri Palembang (Doctoral Dissertation, Universitas Bina Darma).
Puput, R. (2024). Laporan Observasi (Studi Analisis Karakteristik Perkembangan Non-Verbal Pada Anak Autisme Di Paud Harsya Ceria Jeulingke Banda Aceh). Jurnal Pendidikan Aura (Anak Usia Raudhatul Atfhal), 5(1), 44-47.
Fadila, T. I., & Susetyo, B. (2023). Pengaruh Metode Sq3r Dalam Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Anak Dengan Gangguan Spektrum Autisme Kelas V. Enggang: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 3(2), 49-54.
Ali, N. (2022). Hubungan Resiliensi Dan Stres Pengasuhan Pada Ibu Dengan Anak Gsa (Gangguan Spektrum Autisme). Buletin Riset Psikologi Dan Kesehatan Mental, 10.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Salma Fadiyah, Ganis Resmisari (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.










