Pengaruh Inovasi Produk dan Pemasaran Digital terhadap Keunggulan Bersaing UMKM di Era Digital

Authors

  • Fadali Rahman Program Studi Manajemen, Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Madura Author
  • Siti Nikmatus Salamah Program Studi Manajemen, Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Madura Author
  • Syarina Jazilatul Mukarromah Program Studi Manajemen, Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Madura Author
  • Aulia Ramadhani Fauzia Program Studi Manajemen, Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Madura Author
  • Rohmaniyah Program Studi Manajemen, Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Madura Author

DOI:

https://doi.org/10.71282/jurmie.v2i12.1346

Keywords:

opportunities, chelengges, and strategies.

Abstract

This study aims to analyze the influence of product innovation and digital marketing on the competitive advantage of Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs) in the digital era. Product innovation and digital marketing are considered important factors in increasing the competitiveness of MSMEs in an increasingly competitive market. This study uses a quantitative method with a survey of MSMEs in Sampang. The data were analyzed using multiple regression techniques to test hypotheses. The results of the study show that product innovation and digital marketing have a significant positive effect on the competitive advantage of MSMEs. Product innovation allows MSMEs to offer products that are more attractive and relevant to consumers, while digital marketing expands market reach and increases the effectiveness of promotions. This research provides practical implications for MSMEs to continue to innovate and utilize digital technology in their marketing strategies to achieve a lasting competitive advantagejutan.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Rohmaniyah, R., Alfian, N., Amar, S. S., Subhan, S., Ustman, U., Fajar, A., ... & Hakim, R. (2024). Peningkatan Penjualan Umkm Melalui Penerapan Digital Marketing Di Desa Teja Timur. Jurnal Informasi Pengabdian Masyarakat, 2(3), 36-42.

Pranata, M. F., Wulansari, D., & Rohmaniyah, R. (2022). DIGITAL MARKETING PADA PELAKU USAHA MUDA DI KOPERASI UNIJA SUMENEP. Kabillah: Journal of Social Community, 7(1), 281-287.

Alfian, N., Rohmaniyah, R., & Fitriana, L. N. I. (2022). Aplikasi Fitur Belanja Sebagai Upaya Digitalisasi Pasar Tradisional. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(3), 1592-1596.

Yuniar, V., Bangun, C. F. B., Bugis, S. W., & Suhartini, S. (2022). Analisis studi kelayakan bisnis pada pengembangan UMKM usaha tahu dan tempe di Desa Pondok Jeruk ditinjau dari aspek produksi, aspek pemasaran dan aspek keuangan. Transformasi Manageria: Journal of Islamic Education Management, 2(2), 142-151.

Rahman, F., Wafi, A., Saidi, A., Sholihah, S., & Sholiha, U. (2023). Efficient Use of Bsi Mobile in Online Account Opening As a Form of Paperless Support and Realization of Green Banking. Prosiding Pengabdian Ekonomi dan Keuangan Syariah, 1(2), 150-159.

Rohmaniyah, R., Alfian, N., Amar, S. S., Subhan, S., Ustman, U., Fajar, A., ... & Hakim, R. (2024). Peningkatan Penjualan Umkm Melalui Penerapan Digital Marketing Di Desa Teja Timur. Jurnal Informasi Pengabdian Masyarakat, 2(3), 36-42.

Pranata, M. F., Wulansari, D., & Rohmaniyah, R. (2022). DIGITAL MARKETING PADA PELAKU USAHA MUDA DI KOPERASI UNIJA SUMENEP. Kabillah: Journal of Social Community, 7(1), 281-287.

Rahman, F., Sudarmiatin, S., & Hermawan, A. (2023). Marketing Digitalization in Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs) of Pamekasan Regency in Post-Pandemic. Indonesian Interdisciplinary Journal of Sharia Economics (IIJSE), 6(1), 154-167.

Hili, P. (2022). Pengaruh Digital Marketing Terhadap Keunggulan Bersaing Dan Kinerja Usaha Mikro Kecil Menengah (Umkm) Di Kota Ambon. HIPOTESA-Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 16(2), 21–35.

Mardikaningsih, R. (2023). Strategi inovasi dan pemasaran media sosial untuk meningkatkan keunggulan kompetitif umkm di kota surabaya. Jurnal Baruna Horizon, 6(2), 58–67.

Mutmainah, M., Armawati, A., & Tovan, T. (2024). Pengaruh Teknologi Digital, Strategi Pemasaran Online, dan Inovasi Produk Terhadap Keunggulan Kompetitif UMKM di Kota Palu. Jurnal Ilmu Manajemen METHONOMIX, 7(2), 82–96.

Ramadhani, F., Kusumah, A., & Hardilawati, W. L. (2022). Pengaruh inovasi produk, orientasi pasar dan marketing digital terhadap kinerja pemasaran UMKM pada masa pandemi COVID-19 di Pekanbaru. ECOUNTBIS: Economics, Accounting and Business Journal, 2(2), 344–354.

SOLO, P. U. K. D. I. K. (n.d.). PERAN KEUNGGULAN BERSAING DALAM MEMEDIASI PENGARUH DIGITAL MARKETING DAN INOVASI PRODUK TERHADAP KINERJA.

Rahman, F., Tzauri, A., & Khoiruddin, F. P. Memaksimalkan Dampak Media Sosial dalam Pemasaran Digital: Strategi Instagram yang Efektif untuk Merek.

Downloads

Published

10-12-2025

How to Cite

Pengaruh Inovasi Produk dan Pemasaran Digital terhadap Keunggulan Bersaing UMKM di Era Digital. (2025). Jurnal Riset Multidisiplin Edukasi, 2(12), 491-499. https://doi.org/10.71282/jurmie.v2i12.1346

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

11-20 of 126

You may also start an advanced similarity search for this article.