Kepemimpinan Sekolah Berbasis Nilai dan Sistem: Strategi Mengelola Perubahan Organisasi
DOI:
https://doi.org/10.71282/jurmie.v2i5.292Keywords:
School leadership, Values And Systems, Educational Transformation, Supervision, Digital Literacy, Society 5.0Abstract
The Society 5.0 era requires educational institutions to adapt quickly and strategically to the challenges and opportunities brought by technological advancements and artificial intelligence. This study aims to examine the forms and practices of school leadership based on values and systems in managing organizational change in education. Using a library research method, this study analyzes recent literature on transformational leadership, educational supervision, curriculum development, digital technology integration, and teachers’ digital literacy. The findings indicate that effective leadership integrates local and religious values—such as the Murakata philosophy and Islamic principles—with adaptive, collaborative, and technology-based management systems. Strategies involving supervision, curriculum adjustment, learning innovation, and teacher empowerment significantly contribute to improving educational quality. In conclusion, value- and system-based leadership is a strategic approach capable of responding to digital era challenges while positioning schools as centers of innovation and character building.
Downloads
References
Amanatulloh, S. A., Aisah, K. P. N., & Soedjono. (2024). PERAN SUPERVISI PENDIDIKAN DALAM MENINGKATKAN KUALITAS PEMBELAJARAN DAN PEMANFAATAN TEKNOLOGI DI SMP IT AL-MADANI. Didaktik : Jurnal
Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 10(4), 331–442. https://jurnaldidaktika.org
Ihsan, M., & Masruroh, W. (2025). Manajemen Dan Kepemimpinan Kepala Sekolah SMPI Miftahul Ulum Takobuh Dalam Mengembangkan Sekolah Unggul. Lentera : Kajian Keagamaan, Keilmuan Dan Teknologi, 24(1), 11–21.
Lamirin, Santoso, J., & Selwen, P. (2023). Penerapan Strategi Kepemimpinan Transformasional dalam Meningkatkan Kinerja Organisasi Pendidikan. Jurnal Ilmiah Kanderang Tingang, 14(2), 400–409. https://doi.org/https://doi.org/10.37304/jikt.v14i2.259 Penerapan
Maolana, I., Darmiyanti, A., & Abidin, J. (2023). Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah Yang Efektif Dalam Meningkatkan Kualitas Guru Di Lembaga Pendidikan Islam. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(4), 83–94. https://j- innovative.org/index.php/Innovative/article/view/3493
Nasir, M., Mahmudinata, A. A., Hafidulloh, Ulya, M., & Firdaus, F. A. (2023). Strategi pemberdayaan sekolah sebagai upaya peningkatan manajemen pendidikan. Journal Of International Multidisciplinary Research, 1(2), 799–816. https://doi.org/10.62504/mbznza39
Pamungkas, R. B., Alauddin, Firmansyah, & Tahrim, T. (2024). Peran Kepala Sekolah dalam Pengembangan Literasi Digital Guru untuk Mewujudkan Sekolah Penggerak di SMP Negeri 3 Palopo. Hikamatzu Journal of Multidisciplinary, 1(1), 238–251.
Rafsanjani, A., Amelia, Maulidayani, Anggraini, A., & Tanjung, L. A. (2024). Pendekatan Sistem dalam Meningkatkan Pendidikan untuk Membangun Mutu Kualitas Pendidikan di SMP Swasta Pahlawan Nasional. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 2(1), 168–181. https://doi.org/10.55606/jubpi.v2i1.2498
Rahmi, A., Muin, A., Zahra, A., Suriansyah, Sartika, D., Rahmawati, Y., Amalia, W., Taufiq, N. I., Rahmi, L., & Mayangsari, S. D. (2023). PERAN KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH Dalam proses supervisi pendidikan untuk meningkatan mutu pendidikan di era Society 5.0. Penerbit Adab. Rahmi, A., & Sabariah. (2023). STRATEGI KEPALA SEKOLAH DALAM.
MENCETAK GENERASI BERKEPRIBADIAN QUR’AN.
Sabariah, Rufi’i, & Rahmi, A. (2024). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Peningkatan Kinerja Guru (1st ed.). Penerbit Amerta Media. https://doi.org/10.26418/jvip.v10i1.2061
Santoso, W. T., Nawanti, R. D., Purnomo, S., Sutama, & Fathoni, A. (2024). Strategi supervisi pendidikan dalam menghadapi tantangan pembelajaran era digital 5.0. Jurnal Kependidikan, 13(2), 2657–2664. https://jurnaldidaktika.org
Setyawati, I. S. (2023). SUPERVISI GURU MELALUI PLATFORM MADRASAH SMART DIGITAL DI MTS DARUSSALAM CILONGOK, BANYUMAS, JAWA
TENGAH. Journal of Innovation Research and Knowledge, 3(6), 1267– 1272.
Shofiyyah, N. A., Komarudin, T. S., & Ulum, M. (2023). Integrasi Nilai-Nilai Islami dalam Praktik Kepemimpinan Pendidikan: Membangun Lingkungan Pembelajaran yang Berdaya Saing. El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(2), 66–77. https://doi.org/10.19109/elidare.v9i2.19383
Subni, M., Putri, A. P., Restiawati, Y., Pelealu, N. C. O. ., & Dwiyono, Y. (2024). Implementasi Kepemimpinan Visioner dalam Meningkatkan
Mutu Pendidikan. Sistema: Jurnal Pendidikan, 5(1), 64–72. https://jurnal.fkip-uwgm.ac.id/index.php/sjp
Susanto, D., Ulfah, A., Ridhani, M. I., & Azmi, M. R. (2024). Kepemimpinan Kepala Sekolah Berlandaskan Semboyan Murakata. Jurnal Manajemen Pendidikan Al Hadi, 4(1), 24. https://doi.org/10.31602/jmpd.v4i1.14080 Yusnita, R., & Aslami, N. (2022). Strategi Pengelolaan Kepemimpinan dan Perubahan Organisasi. SINOMIKA Journal: Publikasi Ilmiah Bidang Ekonomi Dan Akuntansi, 1(2), 127–136.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sarpala Hasan, Ruswan, Agustina Rahmi (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.