Analisis Teknik Modeling Dalam Layanan Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Self Esteem Pada Mahasiswa
DOI:
https://doi.org/10.71282/jurmie.v2i6.582Keywords:
self-esteem, modeling technique, group counselingAbstract
This study aims to examine the use of modeling techniques in group counseling services as an effort to enhance self-esteem among university students. Using a qualitative approach through library research, this study reviews scholarly literature including journals, books, and theses related to self-esteem, modeling, and group guidance. Self-esteem plays a vital role in shaping students’ psychological well-being, influencing their confidence, academic performance, and social relationships. Modeling is a technique where individuals learn through observation and imitation of behaviors demonstrated by role models. In a group counseling setting, modeling offers real-life examples of positive behavior that participants can reflect upon and practice. The literature indicates that both single and multiple modeling approaches can significantly improve students' self-perception, self-regulation, and adaptive behavior. These processes help internalize a stronger sense of competence and self-worth. In addition, the group setting creates a supportive environment that fosters mutual learning, empathy, and emotional resilience. The findings suggest that incorporating modeling into group counseling is a promising strategy for promoting self-esteem among students.
Downloads
References
Alfita, L. (2023). Hubungan antara kecanduan game online dengan perilaku agresif remaja di Warnet 26 Net Medan (Doctoral dissertation, Universitas Medan Area).
Aziz, A. (2020). Hubungan antara kepuasan kerja terhadap Organizational Citizenship Behavior (OCB) pada karyawan Perum LPPNPI Cabang Medan (Doctoral dissertation, Universitas Medan Area).
Darmayanti, N., & Siregar, F. H. (2014). Hubungan antara perubahan fisik dengan penyesuaian diri pada remaja awal di Desa Tami Delem Tekengon Kabupaten Aceh Tengah (Doctoral dissertation, Universitas Medan Area).
Dewi, S. S. (2019). Hubungan antara body image dengan kepercayaan diri pada remaja putri SMA Swasta Harapan 1 Medan (Doctoral dissertation, Universitas Medan Area).
Hardjo, S., & Siregar, N. I. (2011). Hubungan antara religiusitas dengan penalaran moral pada remaja siswa SMA Panca Budi.
Hafni, M. (2023). Hubungan antara self-regulation dengan prokrastinasi akademik pada siswa kelas XI di SMA Panca Budi Medan (Doctoral dissertation, Universitas Medan Area).
Lubis, R., & Dewi, S. S. (2017). Hubungan antara regulasi emosi dengan perilaku bullying pada remaja SMK Namira Tech Nusantara Medan.
Milfayetty, S., & Siregar, N. I. (2017). Model creative art dalam bermain clay untuk meningkatkan perkembangan motorik halus dan kemandirian anak usia 4-5 tahun.
Minauli, I., & Siregar, H. M. (2013). Hubungan antara kepercayaan diri dengan body image pada members Fitness City Club Medan.
Munir, A., & Aziz, A. (2017). Hubungan self-efficacy dan dukungan sosial teman sebaya dengan self-regulated learning mahasiswa Universitas Potensi Utama Medan.
Novita, E. (2012). Hubungan antara harga diri dan kesadaran beragama dengan penalaran moral pada mahasiswa semester II Fakultas Psikologi Universitas Medan Area.
Sesilia, A. P. (2015). Hubungan antara kompensasi dengan loyalitas kerja karyawan di PT. Perkebunan Nusantara II Kebun Sei Musam (Doctoral dissertation, Universitas Medan Area).
Siregar, F. H., & Dalimunthe, H. A. (2018). Hubungan antara religiusitas dengan penalaran moral siswa kelas VIII MTSN 2 Bener Meriah.
Sulistyaningsih, W., & Aziz, A. (2016). Hubungan iklim sekolah dan motivasi berprestasi dengan kebiasaan belajar pada siswa MTS Al-Halim Sipogu.
Wahyuni, N. S. (2018). Hubungan harga diri dengan perilaku prososial pada remaja masjid di Kelurahan Denai.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Desti Nurlia, Rahma Aulia, Reza Dwi Rahmah, Imalatul Khairat (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.