PERAN TEKNOLOGI KOMUNIKASI DALAM MENINGKATKAN EFEKTIVITAS MEDIA PEMBELAJARAN PADA PENDIDIKAN JARAK JAUH (Studi Kasus: LMS Damel pada UIN SIBER SYEKH NURJATI CIREBON)
DOI:
https://doi.org/10.71282/jurmie.v2i6.593Keywords:
Communication Technology, LMS Damel, Learning Media Effectiveness, Distance EducationAbstract
This study aims to explore the role of communication technology in enhancing the effectiveness of learning media in distance education, specifically through the LMS Damel utilized by UIN Siber Syekh Nurjati Cirebon. The study employs a qualitative descriptive approach using interviews, observations, and documentation as methods for data collection. Findings indicate that LMS Damel effectively improves academic interaction, accessibility of learning materials, and the management of educational evaluation. Identified challenges include the quality of internet connectivity, limited technological resources, and varying student motivation in participating in online learning.
Downloads
References
Gunawan, A., dan Sari, M. 2021. “Peran Learning Management System dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Jarak Jauh.” Jurnal Teknologi Pendidikan 23(1): 42–52.
Lubis, Rahmah, dan Kurniawan. 2021. “Optimalisasi LMS dalam Peningkatan Interaksi Pembelajaran Daring di Perguruan Tinggi.” Jurnal Inovasi Pendidikan Islam 9(2): 75–80.
Mardapi, Djemari. 2019. Pengukuran, Penilaian dan Evaluasi Pendidikan. Yogyakarta: Nuha Medika.
Moleong, Lexy J. 2017. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Rahmawati, N., dan Firmansyah, H. 2020. “Efektivitas Forum Diskusi dalam LMS terhadap Keterlibatan Mahasiswa.” Jurnal Teknologi dan Komunikasi Pendidikan 6(1): 51–55.
Setiawan, B., Kusnandar, K., dan Yuliana, Y. 2020. “Transformasi Pembelajaran Jarak Jauh di Masa Pandemi: Studi Kasus pada Perguruan Tinggi Keagamaan.” Jurnal Pendidikan dan Teknologi Islam 8(2): 97–110.
UIN Siber Syekh Nurjati. 2024. Panduan Penggunaan LMS Damel untuk Mahasiswa dan Dosen. Cirebon: Pusat Teknologi Informasi dan PJJ, UIN SSC.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Muhammad Haidar, Dewi Murthosia, Lusi Febria Sari, Teguh Shaumantri (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.