MEDIA PEMBELAJARAN PUZZLE DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERBICARA BAHASA ARAB DI MADRASAH IBTIDAIYAH (MI)

Authors

  • Lailatul Maghfiroh Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Fakultas Tarbiyah IAINU Bangil Pasuruan Author

DOI:

https://doi.org/10.71282/at-taklim.v2i11.1148

Keywords:

puzzle media, Arabic language learning, speaking skill, Islamic elementary school.

Abstract

This study aims to analyze the effectiveness of using puzzle media in improving students’ Arabic speaking skills (maharah al-kalam) in Madrasah Ibtidaiyah (Islamic Elementary Schools). The method used is a literature review, involving the analysis of books, academic journals, and previous studies related to Arabic language learning media. The findings indicate that puzzle media positively influence students’ motivation, participation, and comprehension in the learning process. As an interactive medium, puzzles create an enjoyable and collaborative learning environment while enhancing students’ vocabulary, pronunciation, and sentence structure in Arabic. Moreover, the implementation of puzzle media aligns with constructivist and communicative learning theories that emphasize active student involvement in constructing knowledge. Therefore, puzzle media can be considered an innovative and effective teaching strategy to enhance Arabic speaking skills at the elementary level.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Hidayat, Widhiastuti et al. Penerapan Media Pembelajaran Puzzle untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Bahasa Arab Kelas V MIS Tigaherang-Ciamis. Jurnal Kreativitas Mahasiswa, [S.l.], v. 2, n. 2, p. 149-159, aug. 2024. ISSN 3021-7938. Available at: https://riset-iaid.net/index.php/jpm/article/view/1782

Badruttamam, C. A., Kholidah, D. R., & Khofifah. (2021). Pengembangan Media Puzzle Mufrodat untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara pada Mata Pelajaran Bahasa Arab Kelas 1. IBTIDA’, 2(2), 156-163. https://doi.org/10.37850/ibtida.v2i2.227

Kamuz, R. J., Syamsuddin, N., Yamin, M., Ainun, N., Fitriani, F., & Sarmila, S. (2025). Penerapan Media Puzzle untuk Meningkatkan Kosakata Bahasa Arab pada Siswa Kelas VII MTS Muhammadiyah Boarding School Palopo. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 8(3), 1576–1585. https://doi.org/10.30605/jsgp.8.3.2025.6827

Farida, I., & Uyuni, Y. R. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Puzzle dalam Pembelajaran Kosakata Berbasis Quantum Learning. Uktub: Journal of Arabic Studies, 2(1), 57–67. https://doi.org/10.32678/uktub.v2i1.6513

Suranda, N., & Alimni, A. (2024). Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Menggunakan Media Crossword Puzzle Pada Tema Sekolahku Di Kelas Vii Madrasah Tsanawiyah Al-Qur’aniyah Bengkulu Selatan. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(1), 9818–9828. https://doi.org/10.31004/innovative.v4i1.7813

Nurhikma Nurhikma, Naidin Syamsuddin, & Mubassyirah Bakri. (2025). Efektivitas Pembelajaran Mufradat dengan Menggunakan Media Puzzle Book pada Siswa Kelas VII MTs Darul Istiqamah Babang Luwu. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 3(3), 64–72. https://doi.org/10.61132/jmpai.v3i3.1071

Ivlatia, S. M., Hasibuan, E., & Sa'idah, S. (2023). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Ibtidaiyah Swasta UMMI Lubuk Pakam. Jurnal Sathar, 1(2), 56–65. https://doi.org/10.59548/js.v1i2.95

Parihin, P., Nurlaeli Wijayanti, H., & Hidayah, N. (2023). Menarik Minat Belajar Bahasa Arab di Madrasah Ibtidaiyah: Pendekatan Inovatif dan Menyenangkan. Journal of Millenial Education, 2(2), 177–186. Retrieved from https://journal.mudaberkarya.id/index.php/JoME/article/view/95

Wahyu Maulida Lestari. Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Puzzle Digital Materi Lingkaran Kelas VI SD Negeri Bluru Kidul 2 Sidoarjo. (2023). Nusantara Educational Review, 1(1), 7-14. https://doi.org/10.55732/ner.v1i1.995

Antoro, B., Amelia, M. M., Hakim, L., & Rozi, F. (2023). Inovasi Media Pembelajaran Matematika Menggunakan Puzzle untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SDN 064024 Medan. Madaniya, 4(1), 399-404. https://doi.org/10.53696/27214834.372

Sirait, F. N. S., Panjaitan, M. B., & Thesalonika, E. (2023). Pengaruh media pembelajaran Puzzle terhadap Matematika. SUKMA: Jurnal Pendidikan, 7(1), 17–40. https://doi.org/10.32533/07102.2023

Alwasi, F. T., Saputri, S. ., Nurohmah, W. ., & Komariah, K. (2023). Penggunaan Media Pembelajaran Puzzle Bangun Datar Untuk Mengetahui Hasil Belajar Siswa Kelas 1 Pada Materi Menyusun dan Mengurai Bangun Datar. Tadzkirah : Jurnal Pendidikan Dasar, 6(1), 50-61. https://doi.org/10.55510/tadzkirah.v6i1.208

Nurul Mujtahidah, Yusuf, M. ., Guntur, M., & Aswar, N. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Puzzle Kreatif Pada Materi Membaca Permulaan Siswa Kelas I SDN 05 Salamae Kota Palopo. Jurnal Konsepsi, 12(3), 53–61. Retrieved from https://www.p3i.my.id/index.php/konsepsi/article/view/288

Mawardhani, Mitha Ayu and Dewi, Anggra Lita Sandra and Andjariani, Endang Wahju (2023) Pengaruh Media Pembelajaran Crossword Puzzle Terhadap Hasil Belajar Kelas V SD. Jurnal Ilmiah Mandala Education (JIME), 9 (1). ISSN 2656-5862 https://repository.universitaspgridelta.ac.id/1919/

Malihah, S., & Jamaludin, U. . (2023). ANALISIS MEDIA PEMBELAJARAN CROSSWORD PUZZLE PADA MATERI RANTAI MAKANAN BAGI SISWA SEKOLAH DASAR. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 10(2), 316–328. https://doi.org/10.38048/jipcb.v10i2.1258

Downloads

Published

09-11-2025

How to Cite

MEDIA PEMBELAJARAN PUZZLE DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERBICARA BAHASA ARAB DI MADRASAH IBTIDAIYAH (MI). (2025). AT-TAKLIM: Jurnal Pendidikan Multidisiplin, 2(11), 197-213. https://doi.org/10.71282/at-taklim.v2i11.1148

Similar Articles

1-10 of 193

You may also start an advanced similarity search for this article.