STRATEGI KOMUNIKASI KOMUNITAS KAMPUNG LALI GADGET WONOAYU DALAM MENGURANGI KECANDUAN GADGET PADA ANAK

Authors

  • Tabi’ina Alfi Rohmah Ilmu Komunikasi, UIN Sunan Ampel Surabaya Author

DOI:

https://doi.org/10.71282/at-taklim.v2i11.1210

Keywords:

Communication Strategy, Kampung Lali Gadget, Gadget Addiction, Traditional Games, Children

Abstract

This study aims to analyze the communication strategies implemented by the Kampung Lali Gadget Community in Wonoayu to reduce the level of gadget addiction among children. Using a qualitative research method with a descriptive approach, the study explores the communication processes, types of activities, and behavioral changes observed in children after participating in the community’s programs. The findings indicate that Kampung Lali Gadget applies direct interaction–based communication strategies through two main approaches. First, the community introduces traditional games played collaboratively to rebuild social relationships, increase physical activity, and create enjoyable play experiences without dependence on digital devices. Second, the community introduces local food culture through rice-planting activities as a form of education rooted in nature, local culture, and understanding of food production processes. These strategies have proven effective in providing positive stimulation that encourages children to become more focused, more diligent, and significantly reduce their gadget use. The results of this study demonstrate that communication strategies integrating local wisdom, outdoor activities, and social interaction can serve as an effective approach to addressing gadget addiction among children in the digital age. This research is expected to serve as a reference for other communities in developing relevant and sustainable programs

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad Bahruddin. (2024). Festivalisasi dan Branding di Desa Lali Gadget Peran Agen Sosial. INTERACTION: Communication Studies Journal, 1, 36–49.

Aulia, D. (2023). Peran Permainan Tradisional dalam Meningkatkan Sosial Emosional Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(4), 4565–4574.

Elvio Yustiasandhi. (2021). EKSISTENSI KAMPUNG LALI GADGET DI TENGAH PANDEMI COVID-19 DI DESA PAGERNGUMBUK KECAMATAN WONOAYU KABUPATEN SIDOARJO (TINJAUAN TEORI STRUKTURAL TALCOTT PARSONS). UIN Sunan Ampel Surabaya.

Jalilah, S. R. (t.t.). Analisis Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Perkembangan Fisik dan Perubahan Perilaku pada Anak Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 28–37.

Muchtar, F. (2025). Pengenalan Inovasi Pangan Lokal Berbahan Baku Sagu Pada Pelaku Unit Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah (UMKM) di Kabupaten Kolaka. Jurnal PEDAMAS (Pengabdian Kepada Masyarakat), 3(1), 78–85.

Mulyawati, G. (2024). Studi Literatur: Akulturasi Rasa Sebagai Metode Pengenalan Bahan Pangan Lokal Bagi Masyarakat. Jurnal Gastronomi Indonesia, 12(1), 37–43.

Pertiwi, K. E. (2025). Peran Permainan Tradisional dalam Mengembangkan Keterampilan Sosial Anak Usia Dini. JIEEC UMG, 7(2), 1–9.

Ramadhan, T. G. (2024). STRATEGI BRANDING “KAMPUNG LALI GADGET” PADA DESA WISATA EDUKASI WONOAYU, SIDOARJO. Prosiding Seminar Nasional Mahasiswa Komunikasi (SEMAKOM), 02, 811–819.

Safitri, I. A. A. (2024). The Role of Kampung Lali Gadget in Developing Children’s Creativity. International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding, 11(1), 575–580.

Sari, M. K. (2022). Peran Permainan Tradisional Untuk Pendidikan Karakter Tanggung Jawab Sosial Anak Usia 7-9 Tahun. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(6), 7653–7665.

Siti Fajri Novi Astuti & Listyaningsih. (2022). PERAN PEMUDA KAMPUNG LALI GADGET DALAM MENGENALKAN PERMAINAN TRADISIONAL SEBAGAI WUJUD SIKAP CINTA TANAH AIR PADA ANAK USIA DINI DIDESA PAGAR NGUMBUK KECAMATAN WONOAYU KABUPATEN SIDOARJO. Jurnal Kajian Moral dan Kewarganegaraan, 10, 728–724.

Susanti, M. R. (t.t.). Upaya Guru Dalam Pemanfaatan Makanan Tradisional Sebagai Sumber Belajar Berbasis Kearifan Lokal Di RA Masyitoh Singkir.

W Setiawan. (t.t.). Tingkat Keterampilan Gerak Dasar dengan Permainan Tradisional Bali. Jurnal Altius: Jurnal Ilmu Olahraga Dan Kesehatan, 8(2), 1–5.

Wulandhari, N. L. V. (2024). IDENTIFIKASI PENGENALAN MAKANAN TRADISIONAL DALAM PEMBELAJARAN SEBAGAI MUATAN LOKAL DI PAUD SEKECAMATAN CAKRANEGARA KOTA MATARAM. Indonesian Journal of Elementary and Childhooh Education, 5(1), 1–6.

Zulfirman, R. (t.t.). IMPLEMENTASI METODE OUTDOOR LEARNING DALAM PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI MAN 1 MEDAN. Jurnal Penelitian, Pendidikan, dan Pengajaran, 3(02), 147–153.

Downloads

Published

21-11-2025

How to Cite

STRATEGI KOMUNIKASI KOMUNITAS KAMPUNG LALI GADGET WONOAYU DALAM MENGURANGI KECANDUAN GADGET PADA ANAK. (2025). AT-TAKLIM: Jurnal Pendidikan Multidisiplin, 2(11), 438-454. https://doi.org/10.71282/at-taklim.v2i11.1210

Similar Articles

1-10 of 83

You may also start an advanced similarity search for this article.