Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Hasil Belajar Atletik Pada Mahasiswa Porkes UNJA Angkatan 2024
DOI:
https://doi.org/10.71282/at-taklim.v2i5.288Keywords:
Learning Outcomes, Porkes Students, Learning Factors, Academic AchievementAbstract
Environmental changes and the development of science and technology demand improvements in the quality of education, including the achievement of students’ academic performance. As the young intellectual generation, university students play a vital role in shaping the nation's future; therefore, the factors influencing learning outcomes need to be examined. This study aims to analyze the factors affecting athletic learning outcomes among students of the Physical Education and Health Study Program (Porkes) at Jambi University, class of 2024.The research employs a quantitative approach with a descriptive method through surveys and data collection using questionnaires. The study sample consisted of 35 randomly selected students from a total population of 170. The results indicate that physical condition factors (69%), psychological factors (65%), environmental factors (66%), lecturer-student interaction (67%), as well as facilities and infrastructure (70%) fall into the high category in influencing athletic learning outcomes. Overall, these factors contribute 67% to the learning outcomes, indicating a significant impact. The implication of this study is the importance of paying attention to physical, psychological, learning environment, educational interaction, and supporting facilities aspects in order to enhance students’ academic achievement.
Downloads
References
Abraham H. Maslow, Motivation and Personality, terj. Nurul Iman, Motivasi dan Kepribadian 1 (Bandung: Remaja Rosda Karya, 1993), 43-46.
Abu Ahmadi. (1993). Cara Belajar Yang Mandiri dan Sukses. Aneka: Solo.
Agus Suryobroto. (2004). Sarana dan Prasarana Pendidikan Jasmani. Yogyakarta: FIK UNY
Anas Sudijono. (2003). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Anas sudijono. (2009). Pengantar evaluasi pendidikan. Jakarta: Rajagrafindo.
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta
Arikunto, S. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta
As’ari, D.K. (2007). Mengenal Mahasiswa dan Seputar Organisasinya. [online].Tanggal akses: 28 November 2014. Available FTP: pena-deni.com.
Azwar, S. (2016). Metode penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Azwar, S. 1998. Tes Prestasi. Fungsi Pengembangan Pengukuran Prestasi Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Dahar Wilis Ratna. 2011. Teori-Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Erlangga.
Dahar, R., (1991), Teori-Teori Belajar, Penerbit Erlangga, Jakarta.
Dede Tri Yulian. (2017). Faktor-faktor pendukung keberhasilan pembelajaran atletik siswa kelas VII SMP N 3 Sentolo Kabupaten Kulon Progo tahun ajaran 2016/2017. Skripsi, sarjana tidak diterbitkan. Yogyakarta: FIK UNY.
Depdiknas. (2006). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Depdiknas.
Dimyati dan Mudjiono. (2009). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta
Dimyati dan Mudjiono. 2006. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT Rineke Cipta.
Djaali. 2012. Psikologi Pendidikan. Jakarta : PT Bumi Aksara.
Eddy Purnomo,Dapan.(2013). Dasar-Dasar Atletik. Yogyakarta:Alfamedia.
Hadi, Sutrisno. 1991. Metodologi Research Jilid 3. Yogyakarta: Andi Offset.
Ngatman dan Fitria Dwi Andriyani, 2017. Tes dan Pengukuran Untuk Evaluasi Dalam Pendidikan Jasmani dan Olahraga. Cetakan I. Yogyakarta. FADILATAMA
Sahir, S. H. (2022). Metodologi Penelitian.
Sajoto. (2002). Pembinaan kondisi fisik dalam olahraga. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jendral Penidikan Tinggi Proyek Pengembangan Lembaga Pendidikan Tenaga Kependidikan.
Siyoto, S. & Sodik, A. 2015, Dasar Metodologi Penelitian, Literasi Media Publishing, Yogyakarta.
Slameto. 2010. Belajar dan faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT. Rineka Cipta
Sudjana. 2005. Metode Statistika. Bandung: Tarsito
Sugiyono, 2011. Metode Penelitian Kuantitaif Kualitatif dan R & B, Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : ALFABETA
Sukardi, Dewa Ketut, 1983, Dasar-dasar Bimbingan Penyuluhan di Sekolah, Surabaya: Usaha Nasional.
Sukmadinata, Nana Syaodih, 2004, Landasan Psikologi Proses Pendidikan, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Sumadi Suryabrata, 2006. Metodologi Penelitian. Jakarta : Raja Grafindo Persada.
Tabrani, dkk. 1992. Pendekatan dalam proses belajar mengajar. Bandung : Remaja Rosdakarya
Winkel, W.S. 1996. Psikologi Pengajaran.Jakarta: PT Grasindo
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Aldi Ramadhan, Boy Indrayana, Mhd Usni Zamzami Hasibuan (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.