PENDIDIKAN KARAKTER DALAM PERKEMBANGAN SOSIAL DI SDN 1 SURANENGGALA KULON
DOI:
https://doi.org/10.71282/at-taklim.v2i7.620Keywords:
Character Building, Social Development , LearnersAbstract
Character education plays a vital role in shaping students' social development, particularly at the elementary school level. This study aims to examine character education in the context of students’ social development at SDN 1 Suranenggala Kulon. Using a descriptive qualitative approach, the research identifies that character education not only enhances students’ interpersonal skills but also contributes to the formation of values such as responsibility, tolerance, and cooperation. Furthermore, integrating character education into the learning process has been shown to foster a harmonious environment that supports students' holistic social development. The findings of this study highlight that character education serves as an essential foundation in cultivating individuals who are academically and socially competent.
Downloads
References
Anisah, A. S., Hakam, K. A., & Syaodih, E. (2021). Perkembangan sosial, emosi, moral anak dan implikasinya terhadap pembentukan sikap sosial siswa sekolah
Assingkily, M. S., & Hardiyati, M. (2019). Analisis perkembangan sosial-emosional tercapai dan tidak tercapai siswa usia dasar. Al-Aulad: Journal of Islamic Primary Education, 2(2), 19-31.
Didik, P. P. (2009). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Bumi Aksara.
Ependi, N. H., Pratiwi, D., Ningsih, A. M., Kamilah, A., Wijayanto, P. W., Dermawan, H., ... & Wibowo, T. P. (2023). Pendidikan Karakter. Sada Kurnia Pustaka
Fadilah, M. P., Alim, W. S., Zumrudiana, A., Lestari, I. W., Baidawi, A., Elisanti, A. D., & KM, S. (2021). Pendidikan karakter. Agrapana Media
Hadisi, L. (2015). Pendidikan karakter pada anak usia dini. Al-TA'DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 8(2), 50-69.
Hartati, Y. L. (2023). Analisis Dampak Pendidikan Karakter Terhadap Perkembangan Sosial Dan Emosional Siswa. Jurnal Multidisiplin Indonesia, 2(7), 1502-1512.
Ilham. (2020). Hubungan Sosial dan Emosional pada Anak Usia Sekolah Dasar. el-Muhbib Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan Dasar, 4
Karim, N. (2010). Pendidikan karakter. Shautut Tarbiyah, 16(1) 69-89.
Lathifah, A., Saputro, B. A., Prasetyowati, D., & Rachmawati, Y. (2023). Faktor yang Mempengaruhi Perkembangan Sosial Emosional Peserta Didik. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang
Latifa, U. (2017). Aspek Perkembangan pada Anak Sekolah Dasar: Masalah dan Perkembangannya. Journal of Multidisciplinary Studies, 1(2), 185–196.
Matanari, C., Gaol, R. L., & Simarmata, E. (2020). Hubungan Pendidikan Karakter Terhadap Perkembangan Sosial Anak Sekolah Dasar. Jurnal Educatio Fkip Unma, 6(2), 294-300.
Purwati, I., Wulandari, M. D., & Darsinah, D. (2022). Analisis perkembangan sosial siswa sekolah dasar. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 4(2), 95-100.
Sit, M. (2017). Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Kencana.
Sudrajat, A. (2011). Mengapa pendidikan karakter?. Jurnal pendidikan karakter, (1), 122343.
Suyata. 2011. "Pendidikan Karakter: Dimensi Filosofis", dalam Darmiyati Zuchdi (ed.). 2011. Pendidikan Karakter dalam Perspektif Teori dan Praktik. Yogyakarta: UNY Press.
Tusyana, E., Trengginas, R., & Suyadi, S. (2019). Analisis Perkembangan Sosial Emosional Tercapai Siswa Usia Dasar. Jurnal Inventa, 3(1), 18–26.
Yusuf, S. (2014). Pentingnya Pengalaman Sosial Awal dalam Perkembangan Sosial Anak. JIPE: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 10, 51-58.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Giolatisya Heidin Feizaty, Refiana Megawati, Tasya Nurini, Nurkholis (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.