PENGARUH PERKEMBANGAN MOTORIK HALUS TERHADAP KEMAMPUAN MENULIS ANAK KELAS 1 SDN 1 TUKMUDAL

Authors

  • Amiratul Fadliillah Al Mahmudah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Cirebon Author
  • Aulia Rizkiyana Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Cirebon Author
  • Nazzwa Hadita Putri Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Cirebon Author
  • Nurkholis Pendidikan Profesi Guru, Universitas Muhammadiyah Cirebon Author

DOI:

https://doi.org/10.71282/at-taklim.v2i7.688

Keywords:

Fine Motor Development, Writing Ability, Elementary School

Abstract

The development of fine motor skills is an important aspect of early childhood education, particularly in relation to writing abilities. This research aims to analyze the influence of fine motor skill development on the writing abilities of first-grade students at SDN 1 TUKMUDAL. The focus of the study includes three main aspects: first, identifying the level of fine motor skill development among students; second, assessing students' writing abilities; and third, determining the correlation between fine motor skill development and writing abilities. The research method used is qualitative, with data collection through observation, writing tests, and interviews with first-grade teachers. The results indicate that students with better fine motor skills have more advanced writing abilities in terms of letter formation, neatness, and writing speed. These findings are expected to provide insights for teachers in developing appropriate teaching strategies to enhance the fine motor skill development and writing abilities of early-grade students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguss, R. M. (2021). Analisis Perkembangan Motorik Halus Usia 5-6 Tahun Pada Era New Normal. SPORT SCIENCE AND EDUCATION JOURNAL, 2(1).

Aisy, A. R., & Adzani, H. N. (2019). Pengembangan Kemampuan Menulis pada Anak Usia 4-5 Tahun di TK Primagama. Jurnal Pendidikan Anak, 8(2), 141–148.

Anggraeni, AM. et al. 2014. Buku Panduan Pendidik Kurikulum 2013 PAUD Usia 5-6.

Budiarti, S., & Prasetyo, Y. (2021). Analisis Tingkat Perkembangan Motorik Halus Siswa Kelas Rendah Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 5(1), 78-85.

Dalman.(2021).Keterampilan menulis.PT.RajagrafindopersadaFatmawati, Fitri Lifshitz,N.,& Har-Zvi,S. (2015). A Comparison Between Students Who Receive and WhoDo Not Receive a Writing Readiness Interventions on Handwriting Quality, Speed andPositiveReactions.EarlyChildhoodEducationJournal,43(1),47–55. https://doi.org/10.1007/s10634-013-0629-y

Dewi, N. K., & Putra, I. N. S. (2022). Hubungan Antara Aktivitas Fisik di Luar Sekolah dengan Kemampuan Motorik Siswa SD. Jurnal Keolahragaan, 10(1), 45-52.

Ermayani, Desi, and Iden Rusdi. 2017. Modul Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan Berbasis Kompetensi, Teori Bermain Anak Usia Dini, Merancang Kegiatan Bermain Di TK. Jakarta: Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidi dan Tenaga Kependidikan Bidang Taman Kanak-kanak & Pendidikan Luar Biasa, Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan.

Hanum, A., & Rohita, R. (2021). Kegiatan sentra olah tubuh dalam menstimulasi kemampuan motorik kasar anak. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (AUDHI), 2(2), 89. https://doi.org/10.36722/jaudhi.v2i2.584

Hermawati, M. (2022). Meningkatkan Perkembangan Motrorik Halus Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Media Busy Jar. Jurnal Riset Pendidikan Guru Paud, 107–114.

https://doi.org/10.21831/jpa.v8i2.28813.

https://doi.org/10.29313/jrpgp.v2i2.1332.

Karimah, S., & Rahmawati, D. (2023). Perbedaan Perkembangan Motorik Antara Siswa Laki-laki dan Perempuan di Sekolah Dasar. Jurnal Gender dan Anak, 3(1), 65-72.

Kurniawan, A. (2021). "Pengaruh Aktivitas Fisik Terhadap Perkembangan Motorik Anak". Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 6(2), 123-130.

Mardiana, R. (2021). "Peran Orang Tua dalam Mendukung Perkembangan Motorik Anak". Jurnal Ilmu Pendidikan, 8(1), 45-52.

Muhammad Haziq Mohd Sharif, Muhamad Nasarudin Che Azid, & Wan Arief Nizamuddin Wan Kharuddin. (2021). Fizikal dan estetika untuk meningkatkan kemahiran menggunting kanak-kanak. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-Kanak Kebangsaan, 10(2), 85– 102.

Pratama, A., & Wulandari, F. (2021). Pengaruh Lingkungan Sekolah Terhadap Perkembangan Motorik Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Psikologi Pendidikan, 6(2), 120-128.

Rakhman, F., Pratiwi, E. Y. R., Darmawati, I., & Muliyanti, M. (2022). Urgensi Metode Hypnoparenting Dalam Mendidik Anak Usia Dini. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(3).

Ruwaida, Gina Asri, and Ocih Setiasih. 2022. “Strategi Guru Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Menghadapi Era Society 5.0.” Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 6(5): 5406–13.

Setiawan, B., & Utami, R. (2022). Implementasi Pembelajaran Gerak Kreatif untuk Meningkatkan Motorik Halus Anak Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Seni dan Budaya, 4(1), 30-37.

Sugeng, B. (2020). Fundamental Metodologi Penelitian Kuantitatif. KOMUNIKASI PENELITIAN KUANTITATIF Program Studi Jurnalistik & Humas.

Supriyadi, E. (2022). "Kegiatan Fisik dan Perkembangan Motorik Anak di Sekolah Dasar". Jurnal Penelitian Pendidikan, 10(3), 201-210.

Yudanto, Y. (2020). Pengaruh model aktivitas jasmani berbasis perseptual motorik terhadap gerak dasar manipulatif anak taman kanak-kanak. Jurnal SPORTIF: Jurnal Penelitian.

Downloads

Published

10-07-2025

How to Cite

PENGARUH PERKEMBANGAN MOTORIK HALUS TERHADAP KEMAMPUAN MENULIS ANAK KELAS 1 SDN 1 TUKMUDAL. (2025). AT-TAKLIM: Jurnal Pendidikan Multidisiplin, 2(7), 315-321. https://doi.org/10.71282/at-taklim.v2i7.688

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

21-30 of 93

You may also start an advanced similarity search for this article.