PENGARUH KARTU BERGAMBAR TERHADAP KEMAMPUAN MEMBACA SISWA KELAS 1 SEKOLAH DASAR RAHVA MARENDAL 1 TAHUN PELAJARAN 2024-2025

Authors

  • Priska Yolanda Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Author
  • Zaini Dahlan Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Author
  • Zunidar Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Author

DOI:

https://doi.org/10.71282/jurmie.v2i12.1308

Keywords:

Picture cards, Reading ability, IBM SPSS, Student learning

Abstract

The number of students who are not yet fluent readers is the focus of this research. First-grade students at Rahva Marindal 1 Elementary School are the subjects of this study, which aims to document their reading comprehension during the 2024–2025 academic year. All twenty-eight first-grade students at Rahva Marindal 1 Elementary School during the 2024–2025 academic year constitute the population of this research. A software package called IBM SPSS Statistics 27 was used to assist with the data analysis process. The first-grade students at SD Marindal 1 showed improvement in their reading comprehension after using picture cards as a teaching aid. The asymp.sig (2-tailed) value was 0.000, as indicated by the "test statistics" output. The decision to reject the null hypothesis (HO) was made because the significance value (0.002) was less than 0.05. This indicates that the post-test results of the observation sample differed significantly from their pre-test scores. In other words, the test scores of first-grade students at Rahva Elementary School were significantly influenced by the use of picture card media.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ali, M. (2020). Pembelajaran bahasa indonesia dan sastra (basastra) di sekolah dasar. PERNIK, 3(1), 35–44.

Annisya, S., & Baadilla, I. (2022). Analisis Nilai Karakter melalui Media Animasi Fabel dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 7888–7895.

Farhurohman, O. (2017). Implementasi pembelajaran bahasa Indonesia di SD/MI. Primary: Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Dasar, 9(1), 23–34.

Fahruddin, F., Rachmayani, I., Astini, B. N., & Safitri, N. (2022). Efektivitas Penggunaan Media Kartu Bergambar Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Anak. Journal of Classroom Action Research, 4(1), 49–53.

Kusumaningrum, Nurul, L., & et al. (2023). ungsi, Kategori, dan Peran Sintaksis Bahasa Indonesia dalam Kalimat Efektif Teks Cerita Anak yang Berjudul “Berbeda Itu Tak Apa” pada Buku Ajar Bahasa Indonesia Kelas Satu Sekolah Dasar Kurikulum Merdeka. Student Research Journal, 1(2), 372–383.

Purba, Hilda, M., & et al. (2023). Aspek-Aspek Membaca Dan Pengembangan Dalam Keterampilan Membaca Di Kelas Tinggi. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan Dan Bahasa, 2(3), 177–193.

Suwarni, S. (2021). Peningkatan Minat Membaca Melalui Bermain Kartu Kata Bergambar Pada Siswa Kelas 1 SDN Mlancu 1 Kecamatan Kandangan Kabupaten Kediri Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Pembelajaran Dan Riset Pendidikan (JPRP), 1(2), 513–527.

Zubaidillah, Muh Haris, & Hasan Hasan. (2019). Pengaruh Media Kartu Bergambar (Flash Card) Terhadap Penguasaan Kosakata Bahasa Arab. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 2(1), 41–56.

Nasution, Wahyudin Nur. "Perencanaan pembelajaran: pengertian, tujuan dan prosedur." Ittihad: Jurnal Pendidikan 1.2 (2017): 185-195.

Anatasya, Dhea, et al. "Pembelajaran bahasa Indonesia di sekolah dasar." Jurnal Kajian Kebahasaan (2007): 1-9.

Anna, Haerun. "Pembelajaran bahasa Indonesia dalam konteks multibudaya." Al-TA'DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan 9.2 (2016): 74-91.

Farhurohman, Oman. "Implementasi pembelajaran bahasa Indonesia di SD/MI." Primary: Jurnal Keilmuan dan Kependidikan Dasar 9.1 (2017): 23-34.

Afrom, Ichyatul. "Studi tentang faktor penyebab rendahnya kemampuan membaca." Anterior Jurnal 13.1 (2013): 122-131.

Riyanto, Agus. "Pengembangan buku pengayaan keterampilan membaca bahasa indonesia yang bermuatan nilai kewirausahaan." Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia 2.1 (2013).

Purba, Hilda Melani, et al. "Aspek-Aspek Membaca Dan Pengembangan Dalam Keterampilan Membaca Di Kelas Tinggi." Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan dan Bahasa 2.3 (2023): 177-193.

Mahendrawani, Ainun. "Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Melalui Permainan Kartu Kata Bergambar Pada Kelompok A TK Dharma Wanita Loyok." NUSANTARA 1.2 (2019): 88-109.

Azwar, Saifuddin. Sikap Manusia Teori dan Pengukurannya. Liberty: Yogyakarta, 1986

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, R & D. Bandung: CV Alfabeta.

Ghozali, Imam, 2009. Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program SPSS, Edisi Keempat, Penerbit Universitas Diponegoro

V. Wiratna Sujarweni, Metodologi Penelitian (Yogyakarta: Pusakabarupress, 2014), Ed. 1, hal. 8

Downloads

Published

05-12-2025

How to Cite

PENGARUH KARTU BERGAMBAR TERHADAP KEMAMPUAN MEMBACA SISWA KELAS 1 SEKOLAH DASAR RAHVA MARENDAL 1 TAHUN PELAJARAN 2024-2025. (2025). Jurnal Riset Multidisiplin Edukasi, 2(12), 200-221. https://doi.org/10.71282/jurmie.v2i12.1308

Similar Articles

11-20 of 130

You may also start an advanced similarity search for this article.