Hubungan Penggunaan Gadget Terhadap Konsentrasi Belajar Pada Anak Usia Sekolah
DOI:
https://doi.org/10.71282/jurmie.v2i2.148Keywords:
Gadget Usage, Learning , ConcentrationAbstract
The use of gadgets has become an integral part of school-aged children’s lives in today’s digital era. This study aims to analyze the relationship between gadget usage and students’ concentration levels. The research employs a quantitative approach with a correlational method, involving 37 fifth-grade students from SD Inpres Maccini Makassar as the sample. Data were collected using a Likert scale questionnaire and analyzed using simple regression. Based on the analysis results or hypothesis testing, it can be concluded that the null hypothesis (Ho) is rejected and the alternative hypothesis (Ha) is accepted. This means there is a significant relationship between the variable of gadget usage and learning concentration. From the regression analysis, the regression equation obtained is 5.214−0.413X This equation indicates that each one-unit increase in the gadget usage score will decrease the learning concentration score by 0.413. In other words, the longer the duration of gadget usage, the lower the concentration level in school-aged children.
Downloads
References
Akbar, P.S., & Usman. 2008. Pengantar Statistika. Jakarta: Bumi Aksara
Ameliola, S., & Nugraha, H. D. (2013). Perkembangan media informasi dan teknologi terhadap anak dalam era globalisasi. In Prosiding In International Conference On Indonesian Studies" Ethnicity And Globalization
Hablaini, S. (2017). Hubungan Penggunaan Gadget Dengan Kuantitas Dan Kualitas Tidur Pada Anak Sekolah (Kelas VI Dan V) Di Sd Negeri 182 Kota Pekanbaru. Jurnal Keperawatan Abdurrab, 26-37.
Kurniawan, R. (2019). Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Kualitas Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan, 10(1), 1-10.
Lestari, M. (2022). Pengaruh Lingkungan Belajar terhadap Konsentrasi Anak dalam Pembelajaran Daring. Jurnal Pendidikan Dasar, 14(1), 77-89.
Rahmawati, D. (2020). Peran Aplikasi Edukatif dalam Meningkatkan Konsentrasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan, 8(2), 56-67.
Rini, N. M., Pratiwi, I. A., & Ahsin, M. N. (2021). Dampak penggunaan gadget terhadap perilaku sosial anak usia sekolah dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 1236–1241.
Santoso, B. (2021). Peran Orang Tua dalam Mengontrol Penggunaan Gadget pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal Sosial & Pendidikan, 11(1), 102-114.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Supriyadi, R. (2022). Penggunaan Game Edukatif dalam Meningkatkan Fokus dan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(1), 78-91.
Syifa, L. & Sulianto, J. (2019). Dampak penggunaan gadget terhadap perkembangan psikologi pada anak sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(4), 527–533.
Yulianto, D. (2021). Pembelajaran Daring dan Pemanfaatan Teknologi Gadget dalam Meningkatkan Pemahaman Materi. Jurnal Inovasi Pendidikan, 13(2), 200-213.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Muthmainnah Asmal (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.