Peran Kearifan Lokal dalam Meningkatkan Pemahaman Geografi dan Sejarah dalam Pembelajaran IPS: Studi Literatur di Gresik dan Lamongan
DOI:
https://doi.org/10.71282/jurmie.v2i2.152Keywords:
Local Wisdom, Social Studies Education, Geography, History, Gresik and LamonganAbstract
This study examines the role of local wisdom in enhancing the understanding of geography and history concepts in social studies (IPS) education in Gresik and Lamongan. Through a literature review, it was found that local wisdom, such as traditional navigation systems, shipbuilding techniques, and environmental conservation practices, can serve as effective contextual learning resources. The findings indicate that integrating local wisdom improves students' comprehension, spatial thinking skills, and cultural awareness. However, the implementation of this model faces challenges, including a lack of systematic documentation and limited teacher competence. Therefore, training for educators and collaboration with local communities are necessary. This study recommends the development of a flexible curriculum and the utilization of digital technology to enrich learning experiences. With this approach, social studies education is expected to become more contextual, relevant, and meaningful for students.
Downloads
References
Amaliyah, N., Hayati, N., & Kasanova, R. (2023). Implementasi Pendekatan Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora, 2(3), 129–147.
Amar, S., Sulastri, A., & Murdi, L. (2020). PENTINGNYA METODE PEMBELAJARAN SEJARAH BERBASIS BUDAYA MARITIM UNTUK SISWA. Fajar Historia: Jurnal Ilmu Sejarah Dan Pendidikan, 3(2), 109–117. https://doi.org/10.29408/fhs.v3i2.2147
Annisha, D. (2024). Integrasi Penggunaan Kearifan Lokal (Local Wisdom) dalam Proses Pembelajaran pada Konsep Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Basicedu, 8(3), 2108–2115. https://doi.org/10.31004/basicedu.v8i3.7706
Annissabrina, I., Nasrul, H. S., Ifliadi, I., Abimanyu, D. S., Agavin, & MS, A. J. N. (2023). Characteristic of Elementary School Learning: Constraints in Implementing Local Wisdom Values in Schools. JURNAL GENTALA PENDIDIKAN DASAR, 8(2), 262–275.
Astawa, I. B. M. (2022). Peningkatan Spatial Thinking Skills Siswa dalam Pembelajaran Geografi melalui Metode Demonstrasi Berpendekatan Kontekstual. Journal of Education Action Research, 6(2), 242–251. https://doi.org/10.23887/jear.v6i2.45526
Azrasabiy, H., & Gery, M. I. (2024). Peningkatan Karakter Siswa melalui Pendekatan Pembelajaran Aktif. Seminar Nasional Dan Publikasi Ilmiah, 2, 2684–2696.
Bhaskara, P. E. I. (2024). Analisis Materi Sejarah Berbasis Kearifan Lokal. Jurnal Nirwasita, 5(2), 151–156.
Handayani, N., & Abdulkarim, A. (2024). Value Learning: Integrasi Modal Sosial Bermuatan Nilai Kearifan Lokal Tradisi Perang Topat melalui Pembelajaran IPS. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(1), 1051–1062. https://jurnaldidaktika.org/contents/article/view/365
Irpan, Sutisnawati, A., & Hamdani Maula, L. (2024). Penerapan materi ajar berbasis kearifan lokal untuk meningkatkan pemahaman budaya pada siswa sekolah. COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education), 7(2), 257–263. https://doi.org/10.22460/collase.v7i2.22546
Irsan, Nurmaya, G, A. L., Nurlaila, M., Agus, A. A., & Buton, U. M. (2024). Kearifan Lokal Sebagai Pilar Utama dalam Pembentukan Karakter Siswa. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(2), 1814–1825.
Lestari, M. I., & Sumartiningsih, S. (2024). Hambatan dan tantangan pembelajaran ilmu pengetahuan sosial di sekolah. Elementary School Teacher Journal, 7(2), 48–58.
Maharani, S. T., & Muhtar, T. (2022). Implementasi Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal untuk Meningkatkan Karakter Siswa. Jurnal Basicedu, 6(4), 5961–5968. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3148
Mufidah, F., & Setiawan, B. (2022). PENERAPAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING BERBASIS KEARIFAN LOKAL UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS PESERTA DIDIK. PENSA E-JURNAL : PENDIDIKAN SAINS, 10(3), 360–366.
Nikmah, S., Purnomo, A., & Nisa, A. N. S. (2020). Pembelajaran Ips Berbasis Kearifan Lokal. Sosiolium: Jurnal Pembelajaran IPS, 2(1), 1–6. https://doi.org/10.15294/sosiolium.v2i1.41324
Nisa, K., & Soekamto, H. (2021). Model Pembelajaran EarthComm pada Mata Pelajaran Geografi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 4(3), 500–510. https://doi.org/10.23887/jippg.v4i3.40031
Putri, N. A., Rayuna Handawati, & Ode Sofyan Hardi. (2023). Analisis Kemampuan Berpikir Spasial Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Geografi Undiksha, 11(2), 168–178. https://doi.org/10.23887/jjpg.v11i2.59682
Siska, Y., & Yufiarti, Y. (2021). Nilai Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Ips Di Sekolah Dasar. Journal Of Elementary School Education (JOuESE), 1(1), 1–11. https://doi.org/10.52657/jouese.v1i1.1324
Sulistyosari, Y., & Sultan, H. (2022). Integrasi P5 pada Pembelajaran IPS berbasis Kearifan Lokal sebagai Wujud Penguatan Profil Pelajar Pancasila. JURNAL PENDIDIKAN IPS, Vol. 12, N(Konflik Ukraina-Rusia), 39–48. https://doi.org/10.37630/jpi.v12i1.617
Wulandari, I., Handoyo, E., Yulianto, A., Sumartiningsih, S., & Fuchs, P. X. (2024). Integrasi Nilai Kearifan Lokal dalam Pendidikan Karakter Siswa di Era Globalisasi. Pendekar : Jurnal Pendidikan Berkarakter, 7(4), 370–376.
Zalfa, R. A., Ayuning, R. P., & Rustini, T. (2023). Pengembangan Spatial Literacy Untuk Meningkatkan Pembelajaran Geografi. Dirasah : Jurnal Studi Ilmu Dan Manajemen Pendidikan Islam, 6(1), 173–182. https://doi.org/10.58401/dirasah.v6i1.787
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Octavian Hendra P, Ilham Galih Pambudi (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.