STRATEGI PEMASARAN DIGITAL PARIWISATA DI DESA WISATA SIGAPITON

Authors

  • Anggun Hardiyanti Program Studi Destinasi Pariwisata Jurusan Kepariwisataan, Kementerian Pariwisata Republik Indonesia Politeknik Pariwisata Medan Author
  • Dewi Yanti Program Studi Destinasi Pariwisata Jurusan Kepariwisataan, Kementerian Pariwisata Republik Indonesia Politeknik Pariwisata Medan Author
  • Muhammad Rizki Lubis Program Studi Destinasi Pariwisata Jurusan Kepariwisataan, Kementerian Pariwisata Republik Indonesia Politeknik Pariwisata Medan Author

DOI:

https://doi.org/10.71282/jurmie.v2i8.847

Keywords:

Sigapiton Tourism Village, Digital Marketing, AIDA Model

Abstract

Sigapiton Tourism Village is a tourist destination located in the Lake Toba area with the main attractions of natural beauty and authentic local culture. This study aims to determine the effectiveness of the implementation of digital promotional media for Sigapiton Tourism Village through the AIDA (Attention, Interest, Desire, Action) model approach, and to analyze digital marketing strategies using SWOT analysis. The research used in this study is descriptive with a qualitative approach obtained through observation, interviews, and documentation. Data analysis was carried out descriptively and through SWOT mapping. The results of the study showed that the digital promotion carried out was quite effective in building attention, interest, desire, and some actions from the audience. Promotion strategies based on visual content, educational narratives, emotional approaches, and digital communication facilitation are the main strengths. Based on the SWOT analysis, the marketing strategy for Sigapiton Tourism Village is in Quadrant I (Strength-Opportunity), with an internal score of 0,02 and an external score of 0.20. This shows that the development of digital promotion can be directed at an aggressive strategy by utilizing internal strengths to maximize external opportunities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aisyah, N., Hutari, N. A., & Nasir, L. M. (2024). Efektifitas Komunikasi Pemasaran Produk Fashion Menggunakan Media Sosial Facebook. Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial Dan Pendidikan, 2(2), 297–306.

Andirwan, A., Asmilita, V., Zhafran, M., Syaiful, A., & Beddu, M. (2023). Strategi Pemasaran Digital: Inovasi Untuk Maksimalkan Penjualan Produk Konsumen Di Era Digital. Jurnal Ilmiah Multidisiplin Amsir, 2(1), 155–166.

Anggraeni, D., Tanrasula, M. A. T. G., Fazira, E., & Mahmud. (2025). Strategi Komunikasi Bidang Pemasaran Pariwisata Dalam Meningkatkan Ekowisata Di Desa Karangan Latimojong Kabupaten Enrekang. Journal Of Marine And Fisheries, 4(1), 13–17.

Aziz, M. H. (2022). Model Pariwisata Digital Dalam Pengembangan Pariwisata Indonesia. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 22(3), 2279–2286. Https://Doi.Org/10.33087/Jiubj.V22i3.2246

Basnet, S. D., & Auliya, A. (2022). Strategi Pemasaran Digital Melalui Media Sosial Dalam Penyelengaraan Event Inacraft 2022. Journal Of Tourism And Economic, 5(1), 18–31.

Creswell, J. W. (2016). Research Design : Pendekatan Metode Kualitatif, Kuantitatif Dan Campuran. Pustaka Pelajar.

Fanaqi, C., Salamah, U., & Rahmadhan, D. G. (2022). Strategi Marketing Desa Wisata Berbasis Digital. Jurnal Komunikasi Dan Media, 6(2), 233–248.

Fatimah, S., & Mukarramah, S. K. (2023). Pendampingan Pengembangan Pemasaran Digital Di Desa Wisata. Jurnal Ilmu Pengetahuan Dan Teknologi Bagi Masyarakat, 3(3), 165–173.

Fauziah, N. R., & Nasdian, F. T. (2021). Hubungan Antara Partisipasi Masyarakat Dengan Pemanfaatan Digital Pada Desa Wisata ( Kasus : Desa Wisata Jelok , Desa Beji , Kecamatan Patuk , Kabupaten Gunung Kidul , Provinsi Daerah Istimewa Yogyakarta ). Jurnal Sains Komunikasi Dan Pengembangan Masyarakat, 5(1), 189–201.

Irena Dinar Vania Sasikirana, Aulia Safira Dewi, Queena Aurora Khayzuran, Sabrina Puspa Firdausy, & Denny Oktavina Radianto. (2024). Strategi Pemasaran Digital Yang Efektif Untuk Meningkatkan Daya Saing Perusahaan Di Era Digital. Profit: Jurnal Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 3(2), 166–177. Https://Doi.Org/10.58192/Profit.V3i2.2092

Islam, H. A. Al, Taharah, S., Nazla, N. F., Efendy, Agustrirosa, A., Hardiansyah, F., Habib, R. T., Suriani, A., Jannah, W. V., Saputra, M., Kurniawati, N., & Suja, A. (2023). Pemanfaatan Media Digital Dalam Pengembangan Objek Wisata Bintan Penyusuk, Kabupaten Bintan, Kepulauan Riau. Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat Kepulauan Riau, 3(1), 8–20.

Kotler, P., & Keller, K. . (2012). Manajemen Pemasaran (Jilid I Ed). Erlangga.

Kurnia, A. (2021). Strategi Pemasaran Digital Sebagai Destinasi Desa Wisata. Universitas Bakrie Press.

M, E. M., Surya, A., Desmon, & Pratowo, B. (2024). Pemasaran Digital Marketing Produk Dodol Magrove Di Desa Wisata Pulau Pahawang. Journal Of Management And Innovation Entrepreunership, 1(2), 296–301.

Madania, S. P., Purba, P. E., & Swasti, I. K. (2023). Digital Marketing Sebagai Strategi Pemasaran Umkm Di Desa Pakel, Kecamatan Bareng, Jombang. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 374–378.

Maghfiroh, M. F. N., Janari, D., Indrawati, S., & Purnomo, M. R. A. (2022). Analisis Swot Untuk Digitalisasi Strategi Pemasaran Usaha Kecil Dan Menengah Kerajinan Bambu. Jattec, 3(2), 1–11.

Moleong, L. J. (2017). Metode Penelitian Kualitatif, Cetakan Ke-36. Pt. Remaja Rosdakarya Offset.

Novitaningtyas, I., Achsa, A., & Rahardjo, B. (2020). Strategi Pemasaran Desa Brajan Menuju Desa Wisata Mandiri. Jurnal Aplikasi Manajemen Dan Bisnis, 6(3), 591–601.

Nurhadi, Tazaka, M. A. K., Wahyuningsih, M., Wibowo, P. I. S., Imbenai, G. S., Risan, A. N. K., Maharani, S., Ghossani, I. Q., Sujono, H. W., Wisnu, Rizal, A. M. A., & Jesus, I. Da C. De. (2024). Pengelolaan Media Sosial Sebagai Strategi Pemasaran Digital Dalam Upaya Pengembangan Desa Wisata Sombu Wakatobi. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bangsa, 2(2), 402–406.

Nurmadewi, D. (2023). Digital Marketing Sebagai Strategi Pemasaran Desa Wisata Lombok Kulon Kabupaten Bondowoso Jawa Timur. Seminar Nasional Pariwisata Dan Kewirausahaan, 2(1), 385–392.

Nurmadewi, D. (2024). Digital Marketing Sebagai Strategi Pemasaran Desa Wisata Lombok Kulon Kabupaten Bondowoso Jawa Timur. In Seminar Nasional Pariwisata Dan Kewirausahaan.

Nurul, M. Z., Farah, N. T., Amiwantoro, S., Nikmah, F., Ikaningtyas, M., & Anyar, G. (2024). Implementasi Strategi Pemasaran Digital Dalam Pengembangan Bisnis Di Era Digitalisasi. Jurnal Media Akademik, 2(4), 1–15.

Paranata, I. N. J., Ekasani, K. A., & Darsana, I. M. (2023). Implementasi Strategi Pemasaran Dengan Menggunakan Sosial Media Dalam Meningkatkan Kunjungan Wisatawan Pada Desa Wisata Sibetan Karangasem. Journal Of Social Science Research, 3(4), 9603–9614.

Permadi, A., Trisnawan, A. T., Anindira, B. A., Gazzad, M., & Oktora, T. D. (2025). Analisis Respon Konsumen Terhadap Iklan Niceso Melalui Pendekatan Aida. Business , Economics , And Management Studies, 1(1), 148–154.

Pramesti, A. D., & Lailiyah, N. (2025). Strategi Komunikasi Brand Activation Wellness Tourism Desa Wisata Lerep Sebagai Creative Dan Production Manager. Jurnal Interaksi Online, 13(2), 1–18.

Saputra, G. A., & Ni Nyoman Juli Nuryani. (2023). Analisis Swot Sebagai Penentu Strategi Pemasaran Dalam Memenangkan Persaingan Pada Usaha Ambara Fruits Desa Tamblang Kecamatan Kubutambahan. Jurnal Jnana Satya Dharma, 11(1), 1–9.

Sari, H. K., Rizki, M., Fariz, A., Irawan, F. A., Bagas, K., & Awaliyyah, U. A. (2023). Digital Marketing Sebagai Strategi Pemasaran Desa Wisata Ngidam Muncar Kabupaten Semarang. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Mandiri Indonesia, 6(2), 7–13.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Pt Alfabet.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Alfabeta.

Sukmadinata, N. S. (2017). Penelitian Pendidikan. Remaja Rosdakarya.

Surendra, G. (2023). Strategi Komunikasi Pemasaran Pariwisata Di Era Digital ( Studi Kasus Desa Wisata Kubu Gadang Di Padang Panjang ). Accounting Information System, Taxes, And Auditing, 2(1), 46–54.

Tutik, Krisnatalia, H., Satato, Y. R., Solichoel, & Hadi, S. (2022). Promosi Event Budaya Lokal Berbasis Pemasaran Digital Rintisan Desa Wisata Branjang. Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 5(1), 973–980.

Ulya, A. F., Sugeha, A. Z., Mamut, J. F., & Wijaya, D. B. (2024). Optimalisasi Penggunaan Media Sosial Sebagai Sarana Promosi Wisata Coban Lanang. Kacanegara Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 7(2), 201–208. Https://Doi.Org/10.28989/Kacanegara.V7i2.1994

Utomo, M. R., Purnomo, M., Siswantoro, A., Jamroni, M., & Chaqqi, M. S. S. (2023). Eksplorasi Potensi Desa Wisata Barito Melalui Media Promosi Menggunakan Analisis Swot Di Kabupaten Malang, Indonesia. Jurnal Ekonomi Pertanian Dan Agribisnis, 7(2), 436–449.

Wahyuni, L. T. S., Lasmawan, I. W., & Suastika, I. N. (2022). Strategi Digital Marketing Tempat Pariwisata Dan Budaya Desa Cempaga Melalui Platform Digital. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Sains Dan Humaniora, 6(3), 343–349.

Yunita, D., & Nainggolan, H. C. (2024). Strategi Pemasaran Digital Dalam Pengembangan Prima Wisata Edukasi Desa Wisata Selemak Kabupaten Deli Serdang. Journal Of Mandalika Review, 3(1), 40–47.

Zuhdi, I., & Rifai, M. (2024). Peranan Komunikasi Pemasaran Pada Pokdarwis Desa Wisata Wonokitri Pasuruan Dalam Meningkatkan Kunjungan Wisata. Jurnal Bisnis Dan Komunikasi Digital, 2(1), 1–14.

Downloads

Published

18-08-2025

How to Cite

STRATEGI PEMASARAN DIGITAL PARIWISATA DI DESA WISATA SIGAPITON. (2025). Jurnal Riset Multidisiplin Edukasi, 2(8), 535-564. https://doi.org/10.71282/jurmie.v2i8.847

Similar Articles

1-10 of 122

You may also start an advanced similarity search for this article.