Pemahaman Keagamaan (Tekstualis dan Kontekstualis, Inklusif Dan Ekslusif)
DOI:
https://doi.org/10.71282/at-taklim.v2i5.315Keywords:
Religious Interpretation, Textual Approach, Contextual Approach, Inclusive Attitude, Exclusive Attitude, Religious HarmonyAbstract
This paper examines two main approaches to understanding religion, namely the textualist approach that emphasizes the literal meaning of religious texts, and the contextualist approach that considers the historical and social background in interpreting teachings. In addition, it also discusses the differences between an inclusive attitude, which is open to religious plurality and upholds interfaith dialogue, and an exclusive attitude that emphasizes a single truth and tends to reject outside views. This study aims to provide a comprehensive picture of the dynamics of religious understanding, as well as to encourage a more balanced, tolerant, and contributive approach in the life of a pluralistic society. An open and reflective understanding is expected to be the foundation for creating social harmony and harmony between religious communities. The main focus of this study is to understand how textual or contextual orientation influences a person's religious attitude, and how this understanding develops into inclusiveness or exclusivity in socio-religious life.
Downloads
References
Adinugraha, H. H., & Asy’ari Ulama’i, A. H. (2020). Memahami studi Islam dengan pendekatan tekstual dan kontekstual understanding of Islamic studies through textual and contextual approaches.
Ahmad, J. (2020). Religiusitas, refleksi dan subjektivitas keagamaan. Islamic Character Development.
Baidowi, A. (2023). Tafsir feminis: Kajian perempuan dalam al-Quran dan para mufasir kontemporer. Nuansa Cendekia.
Badruddin, B., & Supriyadi, A. P. (2022). Dinamika hukum Islam Indonesia: Reaktualisasi norma Islam dalam menalarkan hukum positif merespon sosio-kultural era kontemporer. De Jure: Jurnal Hukum dan Syari'ah, 14(1), 38-57.
Dzuhayatin, S. R. (2015). Islam, kepemimpinan non-Muslim dan hak asasi manusia, 302-316.
Harahap, A., et al. (2024). Pendekatan fitrah agama terhadap normativitas dan historitas agama. Innovative: Journal of Social Science Research, 4(4), 7821-7835.
Hakim, A. (2018). Teologi inklusif Nurcholish Madjid dan relevansinya dengan pluralitas agama di Indonesia. (UIN Raden Intan Lampung).
Hidayat, K. (2016). Psikologi beragama. Kompas.
Hidayati, U., & Islamy, A. (2021). Tekstualisme dan kontekstualisme penafsiran kontemporer terhadap Surah Al-Maidah Ayat 38. Poros Onim, 2(2), 97-112.
Jalal, A. A. (2023). Relasi konstruktif antar agama: Sebuah inklusivitas Quranik perspektif Nurcholish Madjid. Institut PTIQ Jakarta.
Larassati, M. A. (2020). Pendekatan inklusif dalam pendidikan agama Islam. Kaganga Komunika: Journal of Communication Science, 2(1), 64-67.
Masduki, Y., et al. (2020). Psikologi agama. Tunas Gemilang Press.
Muthohar, S. (2013). Antisipasi degradasi moral di era global. Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 321-334.
Muzakky, A. H., & Mukarrom, A. S. (2021). Studi hadis menghormati Ahlulbait: Dari pemahaman tekstualis sampai kontekstualis. Riwayah: Jurnal Studi Hadis, 7(1), 67-88.
Nasir, M. F. A. (2024). Perbandingan pendekatan inklusif dan eksklusif dalam pembelajaran sains di MI: Implikasinya terhadap pemahaman konsep dan karakter religius siswa. Jurnal Ibriez: Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 9(2), 165-178.
Nurhartanto, A. (2023). Metode penafsiran kontekstual al-Qur'an dalam perspektif ushul fiqih: Kajian terhadap ayat-ayat keadilan. Jurnal Pedagogy, 16(2), 93-102.
Purnomo, P., & Solikhah, P. I. (2021). Konsep dasar pendidikan Islam inklusif: Studi tentang inklusivitas Islam sebagai pijakan pengembangan pendidikan Islam inklusif. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 7(2).
Rahman, M. T. (2020). Agama dan politik identitas dalam kerangka sosial. Prodi S2 Studi Agama-Agama UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Shihab, A. (2017). Islam inklusif: Menuju sikap terbuka dalam beragama. Mizan.
Siswadi, G. A., Candrawan, I. B. G., & Puspadewi, I. D. A. (2024). Membangun nilai-nilai moderasi beragama di tengah masyarakat plural: Sebuah pendekatan filsafat agama. Widya Aksara: Jurnal Agama Hindu, 29(2), 1-13.
Solahudin, M. (2016). Pendekatan tekstual dan kontekstual dalam penafsiran al-Quran. Al-Bayan: Jurnal Studi Ilmu Al-Qur'an dan Tafsir, 1(2), 115-130.
SYAIFUDDIN, I. N. (2020). Deradikalisasi pemikiran keagamaan tertutup dengan pendekatan Islam inklusif (Studi peran Forum Koordinasi Pencegahan Terorisme Daerah Istimewa Yogyakarta-FKPT DIY). FAKULTAS USHULUDDIN.
Syahrur, M. (2018). Revolusi konsep: Hermeneutika al-Qur’an. LKiS.
Zamzami, M. (2021). Relasi antara agama dan kekerasan: Tinjauan terhadap fenomena keberagamaan eksklusif di Indonesia. Jurnal Sosiologi Agama Indonesia, 3(1).
Muttaqin, A. (2019). Peta pemikiran keagamaan di Indonesia: Inklusif vs eksklusif. Jurnal Studi Islam, 5(2).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ansori, Mutya Istikarani, Lisariyadi, Kasful Anwar (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.