Fungsi Manajemen Pengawasan, Tahapan dan Kerangka Manajemen Pengawasan Dalam Perspektif Hadis
DOI:
https://doi.org/10.71282/at-taklim.v2i6.372Keywords:
Supervision Management, Stages of Supervision, Supervision FrameworkAbstract
This study examines management supervision from an Islamic perspective, focusing on its functions, stages, and framework based on hadis. Supervision is essential for ensuring organizational goals are met and activities are properly implemented, particularly in Islamic education. Key principles such as trustworthiness (amanah) and Allah’s omnipresence underpin supervision in Islam, emphasizing moral and spiritual accountability. Supervision is divided into internal (based on faith and tawhid) and external (mutual advice and social oversight). The stages include setting standards, measuring performance, and continuous evaluation for improvement. Hadis highlights that supervision must be carried out with integrity, faith, and awareness of Allah’s watchfulness. The findings underscore that Islamic supervision integrates moral, spiritual, and administrative elements, fostering responsible management rooted in Islamic values, thereby strengthening organizational effectiveness and sustainability
Downloads
References
Abuddin, N. (2016). Ilmu pendidikan Islam. Prenada Media.
Ahmad Idris, dkk. (2025). Konsep dan manajemen pengawasan pendidikan Islam dalam perspektif hadis. Jurnal Pendidikan Berkelanjutan, 6(1).
Al-Bukhari, M. I. I. A. M. (n.d.). Shahih al-Bukhari (No. 6010). Dar Ibn Katsir al-Yamamah.
Amin Widjaja Tunggal. (1993). Manajemen: Suatu pengantar. Jakarta: Renika Cipta.
Amirul Mukmin, Habibi, A., Prasojo, L. D., & Yuliana, L. (2019). Manajemen sumber daya manusia dalam pendidikan. UNY Press.
Anwar, H., Rosdin, A., Musoffa, M., & Akbar, M. N. (2015). Pendidikan multikultural berbasis kearifan lokal. Pusat Penelitian Kebijakan dan Kebudayaan.
Askam, T. (2017). Pengaruh pengawasan sistem akuntansi keuangan dan pengelolaan keuangan terhadap kinerja unit satuan kerja pemerintah daerah. Jurnal Perbanas, 10(1).
Awaludin Sitorus & Siti Kholipah. (2018). Supervisi pendidikan: Teori dan pengaplikasian. Lampung: Perahu Litera Group.
Baihaqi. (2016). Pengawasan sebagai fungsi manajemen perpustakaan dan hubungannya dengan disiplin pustakawan. LIBRIA, 8(1).
Besse, M. (2018). Pengantar pengawasan pendidikan. Deepublish.
Candra, W., & Rifa’i, M. (2016). Dasar-dasar manajemen (mengoptimalkan pengelolaan organisasi secara efektif dan efisien) (hlm. 45). Perdana Publishing.
Endang Hendra. (2017). Al-Qur'an terjemah. Cordoba Internasional Indonesia.
Gusmadi. (2014). Pelaksanaan manajemen pengawasan pendidikan agama Islam di SMA Negeri di Kabupaten Tanah Datar. Jurnal Al-Fikrah, 2(2), Juli–Desember.
Hamid, D. (2019). Pengantar pendidikan era globalisasi: Konsep dasar, teori, strategi dan implementasi dalam pendidikan globalisasi. Animage.
Hasjim, M., & Botma, A. (2014). Konsep pengembangan pendidikan Islam. Kedai Aksara.
Helmawati. (2016). Pendidikan keluarga (Cet. II). PT Remaja Rosdakarya.
Jalaluddin. (2016). Pendidikan Islam: Pendekatan sistem dan proses (Cet. I). PT Rajagrafindo Persada.
Jejen, M. (2017). Manajemen pendidikan: Teori, kebijakan dan praktik (Cet. II). Kencana.
Kristiawan, M., Yuniarsih, Y., & Fitria, H. (2019). Supervisi pendidikan. Alfabeta.
Latif, M., & Latief, S. (2018). Teori manajemen pendidikan. Prenadamedia Group.
M. Utsman Najati. (2006). Belajar EQ dan SQ dari sunah Nabi. Jakarta: Hikmah.
Ma’ruf, M. (2015). Konsep manajemen pendidikan Islam dalam Al-Quran dan hadis. Jurnal Didaktika Religia, 3(2).
Made Pidarta. (1988). Manajemen pendidikan Indonesia. Jakarta: Bina Aksara.
Maharani. (2022). Controlling dalam perspektif Al-Qur’an. Jurnal Al-Idaroh, 6(1)
Nanang Fattah. (2004). Landasan manajemen pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Noer, R. (2019). Pengawasan pendidikan dalam perspektif Al-Quran dan hadis. Jurnal Pendidikan Ilmiah, 4(2), Desember.
Sanusi, U., & Suryadi, R. A. (2018). Ilmu pendidikan Islam. Deepublish.
Sinambela, L. P. (2016). Manajemen sumber daya manusia (membangun tim kerja yang solid untuk meningkatkan kinerja). PT Bumi Aksara.
Sutiah. (2016). Pengawasan pendidikan agama Islam: Sebagai quality control implementasi kurikulum dalam peningkatan mutu pendidikan di madrasah. Nizamia Learning Center.
Syafaruddin. (2015). Manajemen organisasi pendidikan. Perdana Publishing.
Tisnawati Sule Ernie. (2005). Pengantar manajemen. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Tohah, A., & Tohah, M. A. (2020). Manajemen pengawasan pendidikan di sekolah. Qiara Media.
Wardani, N. W., Maisyaroh, & Al-Imron. (2016). Perencanaan pengembangan kurikulum pada Kuallitatulb Mu’Allimien Al-Islamiyah. Jurnal Pendidikan, 1(5), Mei.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lyindira Putri, Padlianor, Suraijiah (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.