PERAN GURU DALAM PERKEMBANGAN MORAL PESERTA DIDIK SDN 1 TONJONG
DOI:
https://doi.org/10.71282/at-taklim.v2i7.681Keywords:
Teacher’s Role, Morale, LearnersAbstract
As an essential part of the teaching process, teachers have a dual role: they not only teach students but also help them reach their potential, provide choices, and guide them in learning. This study aims to provide an in-depth overview of the role of teachers in the moral development of elementary school students at SDN 1 Tonjong. This study uses a descriptive qualitative approach that utilizes interviews and observations. This study provides an in-depth overview of the role of teachers in the moral development of fifth-grade elementary school students at SDN 1 Tonjong. This study found that moral education not only improves students' ability to interact with others but also helps them develop values such as responsibility, tolerance, and collaboration. Moral development is crucial for character formation in students, especially in elementary school. The results of this study indicate that teachers play a crucial role in building students' morality through lessons related to good moral examples and classroom rules.
Downloads
References
Jenetta, L., Andriana, E., & Rokmanah, S. (2023). PERAN GURU TERHADAP PERKEMBANGAN MORAL PESERTA DIDIK DI SEKOLAH DASAR. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(5), 2601–2610.
C, M., S, N., & Murni, I. (2021). Peran orang tua dan guru dalam mengembangkan moral peserta didik sekolah dasar di era revolusi industri 4.0. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 6(1).
Hasanah, A. (2020). Perbedaan perkembangan moral anak laki-laki dan anak perempuan pada usia Sekolah Dasar: analisis psikologi perkembangan. Yinyang: Jurnal Studi Islam Gender Dan Anak, 15(1), 41–58. https://doi.org/10.24090/yinyang.v15i1.3442
Putra, dkk. (2020). Membangun Moral Dan Etika Siswa Sekolah Dasar. Madiun: CV. Bayfa Cendekia Indonesia.
Salmiyanti., Neviyarni., & Desyandri. (2023). Peran Guru Dalam Perkembangan Moral dan Kepribadian Siswa Sekolah Dasar. Dharmas Education Journal, 4(1), 127-132.
Amrah. (2013). PERKEMBANGAN MORAL ANAK USIA SEKOLAH DASAR. Jurnal Publikasi Pendidikan, Volume III No. 1.
Ibda, F. (2011). PERKEMBANGAN MORAL PADA ANAK DAN RELEVANSINYA DENGAN PENDIDIKAN. Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA, VOL. XI NO. 2, 380-391
Yusuf, S. (2012, January 1). Psikologi perkembangan anak dan remaja. Perpustakaan Sekolah Tinggi Ilmu Kepolisian (STIK). https://library.stik-ptik.ac.id/detail?id=49312&lokasi=lokal
Maharani, L. (2014). Perkembangan Moral Pada Anak. KONSELI : Jurnal Bimbingan Dan Konseling (E-Journal), 1(2), 93–98. https://doi.org/10.24042/kons.v1i2.1483
Mutiaramses, M., S, N., & Murni, I. (2021). PERAN GURU DALAM PENGELOLAAN KELAS TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 6(1), 43–48. https://doi.org/10.23969/jp.v6i1.4050
Rohman, H. (2020). PENGARUH KOMPETENSI GURU TERHADAP KINERJA GURU. JURNAL MADINASIKA Manajemen Pendidikan Dan Keguruan, 1(2), 92~102-92~102.
Sukmawati, A. (2015). Peran Guru dalam Pengembangan Moral Bagi Anak Usia Dini. Biota, 8(1), 87–96. https://doi.org/10.20414/jb.v8i1.61
Wahib, A. A. W. (2014). KONSEP ORANG TUA DALAM MEMBANGUN KEPRIBADIAN ANAK. Jurnal Paradigma Institut, 1(1).
Wisudayanti, K. A. (2022). Pendidikan Moral Sebagai Wadah Pembentuk Calon Pendidik Yang Berkarakter. Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 91.
Subianto, J. (2013). Peran Keluarga, Sekolah, Dan Masyarakat Dalam Pembentukan Karakter Berkualitas. Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(2), 331–354.
Faiz, A. (2019). Program Pembiasaan Berbasis Pendidikan Karakter Di Sekolah. PGSD Universitas Muhammadiyah Cirebon, 5 (20).
Aini, F., & Ramadhan, Z. H. (2024). PERAN GURU DALAM MENGEMBANGKAN NILAI ETIKA DAN MORAL PESERTA DIDIK SEKOLAH DASAR. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 8(2). https://doi.org/10.30651/else.v8i2.23220
Faiz, A., & Soleh, B. (2021). Implementasi pendidikan karakter berbasis kearifan lokal. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 7 (1), 68 – 77.
Sugiyono;, Prof. DR. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D.
Framanta, G. M. (2020). Pengaruh Lingkungan Keluarga Terhadap Kepribadian Anak. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 2 (1), 126 – 129
Kohlberg. (1995). Tahap - tahap Perkembangan Moral. In Diterjemahkan oleh Drs. John de Santo & Drs. Agus Cremers SVD. Yogyakarta: Kanisius.
Machmud, H. (2014). Urgensi Pendidikan Moral dalam Membentuk Kepribadian Anak. Al - Ta’dib, 7 (2), 75 – 84
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Hayklah Aji Maulana, Muhamad Candra Kurniawan, Nurkholis (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.