ANALISIS PERBEDAAN GENDER DALAM PERKEMBANGAN BAHASA ANAK DI SDN 1 TUKMUDAL
DOI:
https://doi.org/10.71282/at-taklim.v2i7.686Keywords:
gender differences, language skills, elementary schoolAbstract
This study aims to analyze differences in language skills based on gender at SDN 1 Tukmudal. The method used is qualitative and involves 27 students. Data was obtained through observation and tests that include listening, speaking, reading and writing skills. The results of the observation show that female students are more proficient in using language, especially in terms of vocabulary and fluency. On the other hand, male students tend to use firm and concise language more often. These results are expected to be the basis for designing a learning process that is in accordance with the character of each gender.
Downloads
References
Astuti, R. D., & Pratiwi, D. (2022). Perbedaan Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Ditinjau dari Gender. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3456-3463.
Chaer A. dan Agustina L. (2010). Sosiolinguistik Perkenalan Awal. Jakarta: Rineka Cipta.
Hyde, J. S., & Linn, M. C. (1988). Gender Differences in Verbal Ability: A Meta-Analysis. Psychological Bulletin, 104(1), 53-6.
Hidayati, N., & Sari, R. (2022). Keterampilan Berbahasa Anak Ditinjau dari Faktor Gender dan Lingkungan. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 12(3), 200-210.
Handayani, T., & Sulastri, E. (2023). Strategi Pembelajaran Bahasa Indonesia Berdasarkan Perbedaan Gender di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 11(2), 150-160.
Lestari, M., & Sari, D. (2021). Gender dan Kemampuan Bahasa pada Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar, 6(2), 98-106.
Nugroho, A., & Prasetyo, T. (2022). Gender dan Perkembangan Bahasa Anak di Lingkungan Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 8(2), 134-142.
Putri, M. A., & Suryana, D. (2021). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Perkembangan Bahasa Anak di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 7(2), 112-120.
Rahman, D. (2021). Spatial Cognition and Language Development. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Rahmat, B. (2022). Aktivitas Fisik dan Perkembangan Keterampilan Visual-Spasial pada Anak Laki-laki. Jurnal Psikologi Perkembangan, 6(1), 45-58.
Rahmawati, D., & Rahayu, S. (2023). Perbedaan Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Berdasarkan Gender. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 123-131.
Rizki, N. F., & Yuliana, S. (2023). Analisis Gender dalam Kemampuan Berbahasa Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 12(1), 25-34.
Syahputra, D. (2020). Bahasa dan Perkembangan Kognitif pada Anak. Medan: Pustaka Nusantara.
Setyawan, B. (2021). Pengaruh Interaksi Verbal pada Perkembangan Bahasa Anak. Jurnal Ilmu Pendidikan, 9(2), 78-89.
Suryani, N. (2021). Pengaruh Gender Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 20-30.
Sriyono, H., Rizkiyah, N., & Widiyarto, S. (2022). What Education Should Be Provided to Early Childhood in The Millenial Era. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 5018-5028.
Umar. (2001). Argumen Kesetaraan Gender. Jakarta: Paramadina.
Utami, S., & Lestari, A. (2022). Pengaruh Interaksi Sosial terhadap Perkembangan Bahasa Anak. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 10(1), 45-54
Wibowo, S., & Hartati, S. (2022). Peran Guru dalam Mengembangkan Kemampuan Berbahasa Anak Berdasarkan Gender. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(2), 98-105.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jelita, Kartika, Nurkholis (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.