Analisis Literatur Administrasi Supervisi Pendidikan dalam Meningkatkan Kinerja Guru di Sekolah Islam

Authors

  • Ristiani Arnila Universitas Islam Negeri Palangka Raya, Indonesia Author
  • Sapuadi Universitas Islam Negeri Palangka Raya, Indonesia Author

DOI:

https://doi.org/10.71282/jurmie.v2i12.1285

Keywords:

supervision, educational administration, Islamic schools

Abstract

This researchaims to examine in depth the concept and implementation of educational supervisionadministration in the context of Islamic schools through a literature study approach. Systematic and structured educational supervisionhas been proven to improve teacher performance and learning quality. Moreover, the integration of Islamic values in supervisory practices is a key factor in creatinga moral and religious academic culture. This study relies onrelevant secondary sources, such as scientific journals, academic books, andconference articles, to analyze effective supervision models andtheir contribution to teacher professionalism in Islamic schools. The results of the analysis show that principals or supervisors who act assupervisory leaders have a major influence in guiding teachers constructively andsustainably. These findings provide a theoretical and practical basis for thedevelopment of Islamic education supervision policies that are focused, planned, androoted in Islamic values.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alanny, K. M., & Fuad, N. (2024, April). Peran Supervisi Akademik, Komunikasi Interpersonal, Disiplin Kerja, dan Motivasi Kerja dalam Meningkatkan Kinerja Guru. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP Universitas Lampung (pp. 611- 618).

Anas, M. H., & Lestari, A. (2024). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Melalui Supervisi Di Madrasah Ibtidaiyah. G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 9(1), 312-322.

Assyakurrohim, D., Ikhram, D., Sirodj, R. A., & Afgani, M. W. (2022). Metode studi kasus dalam penelitian kualitatif. Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer, 3(01), 1-9.

Asyifah, Y. N., Suryaningsih, R., & Nurman, N. (2024). Efektivitas supervisi klinis dalam meningkatkan kompetensi pedagogik guru di sekolah dasar. QAZI: Journal of Islamic Studies, 1(2), 24-33.

Drisko, J. W., & Maschi, T. (2016). Content analysis. Oxford university press.

Dzakwan, D. (2024). Implementasi Supervisi Akademik Dengan Pendekatan Kolaborasi Dalam Meningkatkan Kompetensi Guru Mtsn 10 Jakarta Barat (Doctoral dissertation, Institut PTIQ Jakarta).

Ferianto, M. P. I., Munafiah, N. U., Makbul, M., Nurlaeli, H. A., & Suryana, S. (2023). Filsafat dan teori manajemen pendidikan Islam. Penerbit Mangku Bumi.

Guntoro, G. (2020). Supervisi Pengawas dan Kepemimpinan Kepala Sekolah sebagai Stimulus dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Jurnal Ilmiah Iqra', 14(1), 64-77.

Mulloh, T., & Muslim, A. Q. (2022). Analisis peran supervisi pendidikan dalam meningkatkan profesionalitas guru. Journal Publicuho, 5(3), 763-775.

Nasir, M., & Sunardi, S. (2025). REORIENTASI PENDIDIKAN ISLAM DALAM ERA DIGITAL: TELAAH TEORITIS DAN STUDI LITERATUR. Al-Rabwah, 19(1), 056- 064.

Neuendorf, K. A., & Kumar, A. (2015). Content analysis. The international encyclopedia of political communication, 1-10.

Nilamsari, N. (2014). Memahami studi dokumen dalam penelitian kualitatif. WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 13(2), 177-181.

PEMBELAJARAN. SOCIAL: Jurnal Inovasi Pendidikan IPS, 5(1), 219-228.

Putri, N., Aprida, O., Warlizasusi, J., Sahib, A., & Destriani, D. (2024). Peran Supervisi dalam Meningkatkan Kualitas Manajemen Pendidikan Islam di Sekolah. Berkala Ilmiah Pendidikan, 4(3), 550-563.

Rahayu, S. P., Roesminingsih, E., & Hariyati, N. (2022). Pembentukan Karakter Peserta Didik Melalui Manajemen Budaya Sekolah di Tingkat Sekolah Dasar. JDMP (Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan), 7(1), 61-72.

Ramadina, E. (2024). Supervisi Manajerial Untuk Meningkatkan Mutu Penyelenggaraan Pendidikan Sekolah Dasar Di Era Society 5.0. Jurnal Manajemen Pendidikan, 9(1), 34-43.

Sastraatmadja, A. H. M., Nawawi, A., & Rivana, A. (2024). Supervisi pendidikan Islam: Konsep dasar dan implementasi nilai-nilai Islami. Penerbit Widina.

Satrio, S., Hasibuan, L., Us, K. A., & Rizki, A. F. (2021). Administrasi Kurikulum, Kesiswaan, Pendidik dan Tenaga Kependidikan dalam Tinjauan Administasi Sekolah. Indonesian Journal of Islamic Educational Management, 4(2), 92-101.

Suranto, D. I., Annur, S., & Alfiyanto, A. (2022). Pentingnya manajemen sarana dan prasarana dalam meningkatkan mutu pendidikan. Jurnal Kiprah Pendidikan, 1(2), 59-66.

Trisnantari, H. E., & Jabbar, M. R. A. A. (2025). DESAIN SUPERVISI PENDIDIKAN ISLAM BERBASIS PSIKOLOGI DALAM MENINGKATKAN KUALITAS

Wulandari, A. E. (2022). Kepemimpinan Dan Supervisi Pendidikan Islam. Leadership: Jurnal Mahasiswa Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 107-123.

Downloads

Published

02-12-2025

How to Cite

Analisis Literatur Administrasi Supervisi Pendidikan dalam Meningkatkan Kinerja Guru di Sekolah Islam. (2025). Jurnal Riset Multidisiplin Edukasi, 2(12), 71-78. https://doi.org/10.71282/jurmie.v2i12.1285

Similar Articles

1-10 of 105

You may also start an advanced similarity search for this article.