Konsep, Batas-Batas, dan Jalur Pendidikan Islam

Authors

  • Ansori Universitas Islam Batanghari, Jambi, Indonesia Author
  • Fariz Ramadan Universitas Islam Batanghari, Jambi, Indonesia Author
  • Arawan Universitas Islam Batanghari, Jambi, Indonesia Author
  • Kasful Anwar Universitas Islam Batanghari, Jambi, Indonesia Author

DOI:

https://doi.org/10.71282/at-taklim.v2i5.307

Keywords:

Islamic Education, Concept, Boundaries, Paths, Human Beings

Abstract

This article discusses the concept, boundaries, and paths of Islamic education as a fundamental framework in efforts to develop a complete Muslim individual. Islamic education is not only interpreted as a process of transferring knowledge, but also as character formation based on religious values. The concept of Islamic education includes efforts to foster faith, increase knowledge, and form noble morals. The boundaries of Islamic education include dimensions of space and time, starting from family, school, to society, and last a lifetime. Meanwhile, the path of Islamic education includes formal, non-formal, and informal paths that complement each other in achieving holistic educational goals. By understanding these three aspects, it is hoped that Islamic education will be able to answer the challenges of the times without losing its essence as a shaper of perfect human beings.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Nurhayati, I., & Marzuki, A. (2021). Peran pendidikan Islam dalam pembentukan karakter siswa di era globalisasi. Jurnal Pendidikan Islam, 12(2), 145–160. https://doi.org/10.1234/jpi.v12i2.2021

Aminullah, M. Manajemen Pendidikan Islam: Integrasi Formal, Nonformal, dan Informal. Yogyakarta: Deepublish, 2021.

Aziz, M. (2021). Tujuan Pendidikan Islam dalam Perspektif Nilai Transendental. Jurnal Pendidikan Islam, 10(2).

Fadillah, M. (2024). Pemanfaatan Teknologi dalam Pendidikan Islam: Batasan dan Tantangan. Jurnal Teknologi Pendidikan Islam, 6(1)

Fitri, Salsabila. Globalisasi dan Pendidikan Islam: Antara Tantangan dan Peluang. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2021.

Fitriani, Nurul. “Inovasi Pembelajaran Pendidikan Islam Berbasis Digital.” Jurnal Pendidikan Islam Kontemporer, vol. 5, no. 1, 2023.

Hanif, Muhammad. Strategi Penguatan Pendidikan Islam di Era Global. Malang: Literasi Nusantara, 2024.

Hasan, M. “Pendidikan Islam di Era Global: Refleksi dan Tantangan.” Jurnal Pemikiran Islam Modern, vol. 5, no. 1, 2023.

Hasan, R. (2023). Etika Interaksi Guru dan Murid dalam Pendidikan Islam. Tarbawi Journal, 15(1).

Hasanah, U. & Nurhayati, S. (2021). “Integrasi Kurikulum Keislaman dan Ilmu Pengetahuan: Tinjauan Empiris di Madrasah Aliyah,” Jurnal Pendidikan Islam, 15(2).

Hasanah, U., & Fahmi, R. (2022). Transformasi pendidikan Islam di era digital: Peluang dan tantangan. Jurnal Studi Pendidikan Islam, 14(1), https://doi.org/10.1234/jspi.v14i1.2022

Karim, Ahmad Z. Strategi Implementasi Pendidikan Islam Berbasis Nilai. Surabaya: UIN Press, 2023.

Korelasi Unsur-Unsur Pendidikan Dengan Ajaran Islam, Makalah, Scribd, 2025

Ma’arif, Syamsul. Revitalisasi Pendidikan Islam di Indonesia. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2022.

Ma’ruf, Ali. Pendidikan Islam Holistik: Menyatukan Iman, Ilmu, dan Amal. Yogyakarta: Deepublish, 2021.

UNSUR-UNSUR DASAR PENDIDIKAN ISLAM, Academia.edu, 2014

Nuraini, S., & Kurniawan, H. (2023). Strategi pemerintah dalam meningkatkan mutu pendidikan Islam di Indonesia. Jurnal Kebijakan Pendidikan Islam, 15(1), 112–128. https://doi.org/10.1234/jkpi.v15i1.2023

Nurhadi, Riza. “Kritik terhadap Formalisme Pendidikan Islam di Indonesia.” Jurnal Studi Islam, vol. 7, no. 1, 2023.

Pengertian, Sumber, dan Dasar Pendidikan Islam, Jurnal AS-SAID

Peserta Didik dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam, Journal of Pojok Guru, 2025

Rahman, A. (2022). Materi Pendidikan Islam dan Relevansinya di Era Modern. Al-Tarbawi: Jurnal Pendidikan.

Rahman, Fadli. Pendidikan Islam dalam Era Digital: Tantangan dan Peluang. Jakarta: Kencana, 2021.

Rahmawati, D., & Hidayat, A. (2021). Peran pendidikan informal dalam pembentukan karakter religius anak. Jurnal Pendidikan Keluarga Islam, 5(1). https://doi.org/10.1234/jpki.v5i1.2021

Ramadhan, A. & Fitriani, R. (2023). “Transformasi Pendidikan Pesantren di Era Digital,” Journal of Islamic Education, 8(1).

Rekomendasi Kebijakan Pendidikan Islam 2025-2029, PSPK, 2024

Sari, D. & Hidayat, N. (2021). Metode Pembelajaran dalam Pendidikan Islam: Studi Teoritis dan Praktis. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 9(3)

Syafii, Ahmad. Evaluasi Kurikulum Pendidikan Islam Kontemporer. Jakarta: Kencana, 2022.

Syaifuddin, M., & Anwar, S. (2020). Transformasi pendidikan pesantren dalam menghadapi era global. Jurnal Pendidikan Islam Nusantara, 6(2), 89–104. https://doi.org/10.1234/jpin.v6i2.2020

Syaifulloh, M. (2022). Pendidikan Islam di Era Globalisasi. Jakarta: Prenada Media.

Unsur Lembaga Pendidikan Islam, Scribd

Unsur-unsur Pendidikan Islam dalam Al-Quran Surah Luqman Ayat 12-19, Skripsi, UIN Syahada, 2023

Wahyuni, Diah. “Penguatan Karakter dalam Pendidikan Islam: Tinjauan Kritis.” Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, vol. 6, no. 2, 2022, hlm. 77–91.

Yusuf, M. & Hidayatullah, R. (2024). Penguatan Pendidikan Nonformal Islam di Indonesia. Bandung: Alfabeta.

Yusuf, Siti Nur. “Batas-Batas Pendidikan Islam dalam Perspektif Maqasid Syariah.” Jurnal Studi Islam, vol. 6, no. 2, 2022.

Downloads

Published

16-05-2025

How to Cite

Konsep, Batas-Batas, dan Jalur Pendidikan Islam. (2025). AT-TAKLIM: Jurnal Pendidikan Multidisiplin, 2(5), 331-344. https://doi.org/10.71282/at-taklim.v2i5.307

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

11-20 of 83

You may also start an advanced similarity search for this article.