MORFOLOGI TASGHIR DALAM BAHASA ARAB DAN KONTRIBUSINYA TERHADAP PEMAHAMAN NUANSA MAKNA DALAM HADIS NABI
DOI:
https://doi.org/10.71282/at-taklim.v2i6.454Keywords:
tasghīr, Arabic morphology, Prophetic ḥadīthsAbstract
This study aims to explore the morphological phenomenon of tasghīr in Arabic and its contribution to understanding the nuanced meanings within the sayings (ḥadīths) of the Prophet Muhammad ﷺ. Tasghīr, often translated as "diminutive," is not merely a morphological marker indicating smallness, but it also conveys rich connotative meanings such as affection, endearment, modesty, or even gentle rebuke. In prophetic communication, the Prophet ﷺ frequently utilized linguistic strategies like tasghīr to soften his speech and emotionally engage his audience. By employing a qualitative method through library research, this paper examines the patterns and functions of tasghīr from the perspective of Arabic morphology (ṣarf) and analyzes selected ḥadīths in which the Prophet ﷺ uses diminutive forms. The findings reveal that tasghīr serves not only grammatical functions but also rhetorical and pedagogical purposes, contributing to a more profound appreciation of the Prophet’s language style. Understanding the use of tasghīr enhances the interpretation of ḥadīths beyond the literal meaning and unveils emotional and spiritual layers embedded in the prophetic discourse. This study underscores the importance of morphological awareness in classical Arabic for a comprehensive grasp of Islamic texts.
Downloads
References
Aliyah, A. (2018). Pesantren tradisional sebagai basis pembelajaran nahwu dan sharaf dengan menggunakan kitab kuning. Al-Ta'rib: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 6(1).
Amirudin, N. (2017). Problematika pembelajaran bahasa Arab. Tamaddun: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Keagamaan.
Hai, K. A., & Harianto, N. (2017). Efektivitas pembelajaran Qira'ah pada Program Studi Pendidikan Bahasa Arab Fakultas Ilmu Budaya Universitas Jambi. Titian: Jurnal Ilmu Humaniora, 1(2).
Al Khoyroh, N. O. V. I. (2017). Pengembangan modul berbasis kontekstual pada materi teorema Pythagoras untuk siswa kelas VIII (Doctoral dissertation, UIN Raden Fatah Palembang).
Misbah, M. (2006). Taufiqul Hakim Amtsilati dan pengajaran nahwu-sharaf. Insania: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 11(3).
Nasiruddin, N. (2019). Metode pembelajaran Qawā‘id (Nahwu-Sharaf) dengan pendekatan Integrated System. Edulab: Majalah Ilmiah Laboratorium Pendidikan, 4(2).
Prasetiadi, Y. S. (2020). Analisis komparatif Jāmi‘ Ad-Durūs Al-‘Arabiyyah dan Mulakhkhash Qawā‘id Al-Lughah Al-‘Arabiyyah: Analisis Komparatif. Kalamuna: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 1(1).
Dodi, L. (2013). Metode pengajaran Nahwu Shorof (berkaca dari pengalaman pesantren). Jurnal Tafaqquh, 1(1).
Fadilah, F., & Alia, S. (2021). Strategi meningkatkan motivasi belajar ilmu Sharaf pada masa PPKM di Pondok Pesantren Miftahuttaufiq Pasir Biru. Proceedings UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1(2).
Ilmi, N. F. (2021). Metode Tamyiz untuk pembelajaran Nahwu dan Sharaf pada Al-Qur'an. Semnasbama, 5.
Khasairi, M. (2013). Pengembangan komponen pembelajaran bahasa Arab di Madrasah Aliyah. Bahasa dan Seni: Jurnal Bahasa, Sastra, Seni, dan Pengajarannya, 41(1).
Kuraedah, S. (2015). Aplikasi maharah kitabah dalam pembelajaran bahasa Arab. Al-Ta’dib: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 8(2).
Mardiah, Z., & Pancarani, A. P. (2019). Karakteristik ire-gularitas infleksi nominal bahasa Arab: Studi kasus pada jamak taksir. Jurnal Al-Azhar Indonesia Seri Humaniora, 5(2).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Intan Nazmi Nurlaila (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.